måndag 26 november 2012

PARMESANPANERADE CHICKEN NUGGETS


Ja, nuggets! utbrast Ludvig när jag berättade dagens middag för honom. Tänk att då blev hans mamma lycklig i hjärtat och tänkte att nu kommer han minsann att äta massor... Men, en mamma vet visst inte allt. Nåja, han åt nästan en hel bit kyckling i alla fall. Jag åt desto mer, men det är aldrig någon som berättar för mig att det är bra. Hur kan det komma sig tro? 

Det här tyckte jag var jättegott och hur smidigt som helst, bästa kombinationen alltså. Köpte i dag färsk kycklingfilé, vilket i princip aldrig händer. Men om man nu inte veckoplanerar maten utan butiksplanerar 1h innan alla är dödshungriga, så får man stå sitt kast och köpa dyrare mat helt enkelt. 

Parmesanpanerade chicken nuggets
6 kycklingfiléer
2 ägg
3 dl riven parmesan
2 dl osötat ströbröd
salt & peppar

Skär kycklingfiléerna i tre delar på längden, salta och peppra. Blanda riven ost med ströbröd och lite salt och peppar. Vispa upp äggen och doppas kycklingbitarna där i. Lägg sedan ner dessa i ostblandningen och vänd runt till hela är täckt med blandningen. Stek bitarna i smör tills de blir gyllengula och ställ sedan in dem i ugnen på 225 grader i ca 5 minuter för att bli genomstekta. 

Jag serverade färsk pasta som tillbehör och till det sweet chilisås och ramslöksolja. Tog efter bilden var tagen också en oanständig mängd parmesan på pastan. Missade det där med grönsaker i dag, men visst måste de väl klämt in lite röd paprika i chilisåsen?


Kram kram!




10 kommentarer:

  1. Supergott helt enkelt - jag hade lätt knaprat i mig fler än en bit kyckling! Det vill jag testa. Mycket bra jobbat måste jag säga när det fick planeras på "stående fot".

    Och visst måste det finnas lite vitaminer i sweet chilisås. Det är ju i alla fall rött :-)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. GRATTIS till en vällyckad invigning :) Sååååå himla roligt att du hade så många kunder!! Visst är det bara en helt speciell känsla när man står där och kunderna kommer??! ;o))
    Tur att du hade varor att fylla på inför lördagen. Hos mig gick det också superbra i helgen och nu måste jag skynda skynda på loppisar om inte butiken snart ska stå helt tom ;O)Får väldigt mycket beställningar och reservationer på nätet, det är jätteskoj!
    Hoppas verkligen kunna besöka din fina butik inom snart framtid och än en gång stort grattis vännen!!!

    Kramisar
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Låter inte alls dumt! Parmesan är så gott att panera med! Har ett liknande recept i högen som jag ska testa!

    SvaraRadera
  4. Det låter väldigt gott med parmesanpaneringen och naturligtvis så räcker det med paprikan i såsen:)

    SvaraRadera
  5. Parmesan är ju jättegott att panera med, har dock aldrig gjort nuggets!
    Men det måste jag såklart testa.

    / Lena från make ahead food

    SvaraRadera
  6. Idag måste du kika in hos mig ;o)))
    Och förresten tror jag att det blir din kycklingrätt idag, ser hemskt gott ut :)

    Må gott!!
    Kramar
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Min son är väldigt förtjust i chicken nuggets. Har dock inte gjort det själv någon gång. Nu blir lite sugen på att testa. Själv är jag just nu rätt så förberedd på att det sonen tyckte om att äta igår inte är gott idag och tvärtom. Han är inne i en lite matknepig period. Men å andra sidan har de första sju åren varit hur lyxiga som helst. Inget knöl alls med maten. Tack för bra tips!

    SvaraRadera
  8. Det här låter tusen gånger godare än läskiga Mcdonaldsnuggets....
    Parmesan liksom - yum!

    SvaraRadera
  9. Absolut att det är en massa paprika i såsen. Supernyttig - jag lovar...

    Jag ska göra nuggets med panko tänkte jag. Det måste ju bli hur frasigt som helst!?

    Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.