onsdag 7 november 2012

KLADDKAKANS DAG


Tänk att dagens högtid gått mig förbi, hur kan det vara möjligt? Näst efter kanelbullens dag måste detta vara den viktigaste matdagen att fira i almanackan, nämligen kladdkakans dag! 

Det var hos Sofie med bloggen Mumsfillibaba, som jag blev påmind om dagens högtid. En härlig tjej med en riktigt fin blogg. Massa matnyttigt finns att finna där.

Jag har ett recept på kladdkaka som jag bakat sedan urminnes tider. Ja, ni vet innan bloggarnas tid och när recept fortfarande till största del hittades i kok- och bakböcker. Inte för att jag minns den tiden särskilt väl, men har fått det berättat för mig...

Kladdkaka
100 g smör
3 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt


Gör så här:
1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda övriga ingredienser. Behöver ej vispas med elvisp.
3. Tillsätt det avsvalnade smöret. 
4. Smöra en springform med löstagbar botten. Bröa den med antingen skorpmjöl eller kokos. Häll i smeten.
5. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Tiden är beroende på ugn, så känn efter under tiden i ugnen så kakan inte blir för torr. Ytterkanten ska vara fast och mitten mer kladdig.
6. Pudra med florsocker och servera med lättvispad grädde eller glass. 

Här finner ni några andra sorters kladdkakor också. Alla riktigt goda!


Vit kladdkaka med smak av apelsin
Ha en underbar dag kära vänner!




9 kommentarer:

  1. Dagen hade jag också helt missat :) Kladdkaka är väldigt gott och du bjuder på många goda varianter! Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, nu blev jag nästan generad!!! Visst ska dagen uppmärksammas! Kladdkaka i vått och torrt!

    SvaraRadera
  3. Såg också på FB att det var kladdekakans dag idag, grattis till kakan säger vi. Fast någon kladdekaga blir det inte här, så vida det inte kommer en leverans som vi inte vet något om:)

    SvaraRadera
  4. Totalt missat detta morrrr ; ) Ha en bra kväll finis! kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Hrm, jag går ju på den förbaskade nutrilettdieten denna vecka, men kladdkaka kan man baka varje dag. Egentligen borde varje dag vara kladdkakedag...

    Min favorit är ett hemligt familjerecept med 200 gram mörk choklad i. Bäst blir den efter ett dygn i kylen. Men nu blir det en kopp örtte, tjoho vad gott! NOT! Kram!

    SvaraRadera
  6. Ja här har vi oxå ätit,din ser riktig god ut,heheh såna recept har ja oxå.ligger nånstans i förrådet.

    SvaraRadera
  7. Klart att jag kommer och hälsar på! Så snart du öppnat och jag fixat skjuts!

    SvaraRadera
  8. Dottern bakade kladdkaka i går riktigt gott :) punchkladdkaka låter spännande :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.