måndag 29 oktober 2012

PUMPAPAJ MED KONDENSERAD MJÖLK OCH CRUMBLE



I år fick jag tummen ur och köpte mig en pumpa. En stor fin orange pumpa, ett praktexempel som bonden måste varit stolt över. Ville ha en pumpa att göra både lykta och paj av, två flugor i en smäll alltså. Nej, tre faktiskt, för jag gjorde även även rostade pumpakärnor med flingsalt. Glömde dem tyvärr i ugnen, så de har en lite lätt pikant bränd smak. 

Pajen däremot smakade toppen, ingen bränd smak där inte. Bara len, krämig fyllning som med en klick grädde lyfte pajen ännu mera. Pajen får en julsmak tack vara dess kryddsättning. Kanel, ingefära, muskotnöt och nejlika. På pajen smulas också en crumble med farinsocker och valnötter, riktigt gott det också.


Pumpapaj 
Pajdeg
100 g smör
3 dl mjöl
2 msk vatten
3 tsk socker

Mixa snabbt ihop alla ingredienser till en deg. Tryck ut i pajform och ställ kallt tills fyllningen är klar.

Fyllning
Innehållet av en pumpa 
1 burk söt kondenserad mjölk
1 ägg
1 tsk mald kanel
1/2 tsk ingefära 
1/2 tsk muskotnöt
1/2 tsk nejlika


Crumble
1 dl brunt farinsocker
1 dl mjöl
3 msk smör
2 msk hackade valnötter (eller valfri nötsort)

Blanda ihop alla ingredienser till en smulig deg. 

Töm först pumpan på kärnor och annat löst innehåll. Gröp ur pumpan med en glasskopa. Lägg pumpaköttet, skuret i bitar, i en kastrull och fyll på med lite vatten. Låt småkoka i 15-20 minuter, tills pumpan är mjuk. Häll bort vattnet och mixa pumpan till en slät kräm. Blanda pumpapurén med kondenserad mjölk, ägg och kryddor. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Därefter strös crumblen över och värmen sänks till 160 grader. Låt pajen stå inne i ca 30-45 minuter till, tills fyllningen stelnat. Den ska vara fastare i kanterna än i mitten. Pajen smakar bäst om den serveras kall och gärna tillsammans med lite grädde. 


En riktigt krämig och god paj med lite försmak av jul.




Happy Halloween, lite i förskott.


10 kommentarer:

  1. Gahhh finis VILL HA så fin ser underbart god ut : ) Happy Halloween fina fina du : ) kram din bloggvän Sofia

    SvaraRadera
  2. Pumpapaj har jag aldrig testat, varken ätit eller lagat. Älskar-älskar-älskar kryddkombon så det är hög tid att testa. Ser så gott ut på dina bilder!

    SvaraRadera
  3. Oj, spännande! Jag är dålig på att köpa hem pumpor, även fast jag skulle vilja ha en som dekoration är det lite svårt när man inte har balkong :=) Pajen låter otroligt god, hur som helst!

    SvaraRadera
  4. Har nog aldrig karvat en pumpa men blev sugen på det. Lite roligare när man bor i hus. Och pajen med de kryddorna lät väldigt smarrig!

    SvaraRadera
  5. Förra året gjorde jag en pumpapaj med maräng. Din låter riktigt god med kryddorna i kombination, mums.

    Vilken fin pumpa som du karvat till (säger man så?) Duktigt!

    SvaraRadera
  6. Mmmm vad himla spännande!!! Måste göra något med pumpan denna år, tack för receptet!!

    Kraaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  7. Jag gillar pumpa i bakverk och din paj låter extra god! Kram

    SvaraRadera
  8. Så gott! Funderar på att prova, men vad kan jag byta ut nötterna mot? Min stora tjej är allergisk...

    SvaraRadera
  9. Ser gott ut ! Själv hatar jag denna "skithögtid" hallofuckinween ! Några skitungar hade sprutat ketchup på hela ytterdörren ! Hallå!!! Ge mig åtminstone en chans att få dela ut godis, men nej då. Grrrr, inget man vill se kl sex på morgonen o man är på väg till jobbet.

    SvaraRadera
  10. Wow,vad fint och gu va god din paj ser ut.ja och dubbelt ja till den.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.