söndag 7 oktober 2012

OSTGRATINERAD TRATTKANTARELLMACKA


Fick i går trattkantareller av mor och far, bra när jag själv inte varit till skogs. Har samma tanke varje år, vilken är att jag och familjen ska dra ut på svampjakt. En bra tanke, som inte så ofta blir till verklighet. De gånger vi faktiskt varit ute, har barnen börjat tjata om fika redan innan vi lämnat bilen. Ni kanske förstår att de gångerna inte inbringat några svampmängder.

I år hade min tanke växt till att innebära att jag och Lars skulle dra till Dalsland och leta svamp. Där behöver man inte ens leta, har jag hört av säkra källor, svampen hoppar på en. Tänk er vilken dröm. Men ingen resa har det blivit, därför är jag tacksam för svampdonationen. Tack mor och far!

I kväll blev det alltså ostgratinerade svampmackor, så gott! Inte mycket till recept kanske, men lite inspiration så här på söndagskvällen hoppas jag kunna ge er. Även i dag fick jag använt lite av mina inköp från förra helgen. Ramslöksolja fick slinka ner bland svampen. Ursäkta bildkvalitén på den översta bilden, Iphone i mörker är ingen höjdare. 




Nu blir det soffhäng med Solsidan och söndagsfilm. Ha det gott!


11 kommentarer:

  1. Ett ställe där svampen hoppar på en låter som något för mig. För jag hittar inte dem iallafall....
    Bra med leverans då!;)

    SvaraRadera
  2. Det enda stället vi har svamplycka är i lådorna på ICA, men som tur är så har vi också vår alldeles egna privata svamplangare. Vår fina granne brukar göra lite donationer ibland, mycket trevligt:)

    Ha en fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera
  3. Vår svampskog vi brukar hitta kantareller i har i år varit tom på svamp. Vi har knappt hittat några fula oätliga rackare ens:-( Annars brukar där finnas hav av trattisar, så pass att det är svårt att sluta plocka. Som tur är har jag torkat en hel del som vi kan njuta av. Dessvärre är mina gula kantareller i frysen slut.
    Missade Soldidan idag eftersom jag jobbade. Är så sjukt roligt.
    Kram kram.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle gärna gå ut i svampskogen, men det fungerar inte så i Singapore :) Din macka låter helt underbart god! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag hittar aldrig svamp. Tur att jag har en vänlig väninna som brukar dela med sig av skogens guld. Din macka ser mycket god ut. Vad lustigt att du varit här i Makriagalos så bra med ving toppen. Bella älskar minidiscot och står längst fram kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Ja svamp är ju något av det absolut godaste jag vet. Kanske tom en sista måltiden beställning ;). Har inte heller haft turen att hitta någon själv men tur för oss att det finns vänliga själar som förser oss. Ramslöksoljan får hänga med lite här och var, så god! Ha en fin vecka. Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt! Fler tips på användningsområden för oljorna :-) Jag är impad bara av att du tänker att du ska iväg och plocka svamp själv. Inte ens så långt kommer jag. Tar hellre emot från andra entusiaster eller plockar i butiksdisken. Inga fästingar där heller :-)

    Trevlig måndagskväll!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Och här sitter jag med mina sketna vindruvor...så orättvist;)

    SvaraRadera
  9. åh tänk om man hade turen och bo så att svampen fanns överallt.här är de allt svårare och hitta.
    ser jättegott

    SvaraRadera
  10. Åhå så smaskens! Jag älskar varma mackor och det här var ju en lyxvariant som jag inte säger nej till.

    SvaraRadera
  11. Tänk, jag som var så säker på att jag skrivit något här! Jag säger då det. Vilken lyx att få trattisar, bara sådär. Kul att du använde oljan, dessutom! Jag har inte provat mina ännu, måste göra det a-s-a-p.

    Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.