fredag 19 oktober 2012

ETT FRISKARE SVERIGE TILLSAMMANS MED PAUL SVENSSON


Visste ni att den här veckan är en uppmärksamhetsvecka kring mat och rörelse? En hälsovecka som ska ge inspiration till att äta bra och att röra på sig. Veckan är ett uppdrag som Statens folkhälsoinstitut fått av regeringen. På ettfriskaresverige.se kan ni läsa mer om veckan.   

Det kan vara så att olika kommuner tolkar detta på olika sätt. I Falkenberg märks det bland annat på att det står Hälsovecka på matsedeln ute på skolorna. Där det då finns en extra tanke bakom maten som är vald under veckan. Dessutom anordnade Region Halland en gratis föreläsning med kocken Paul Svensson, kocken som tyvärr åkte ut från "Kockarnas kamp" förra veckan. Båda dessa tolkningar av veckan har jag deltagit vid, maten i skolan och föreläsningen.

Får börja med att säga att jag inte var nöjd med att Paul Svensson åkte ut ur Kockarnas kamp förra veckan. Men, jag fick ju ändå se honom den här torsdagen, och det live. Inte ofta jag väljer att sätta mig på första rad, men det gjorde jag i kväll. Hela aulan var full av förväntansfulla åhörare.



Matlagningsglädje i vardagen kallade Paul sin föreläsning. Han började med att prata om sin karriär, om sadistiska kökschefer och om hur han en dag tröttnade på fine dining. Det var då han bland annat började att arbeta med storkök av olika slag, något han lärt sig massor av enligt honom själv. 

Paul betonade vikten av att köpa närodlat och att gynna de lokala matproducenter man har i sin närmiljö. Men han påpekade också att man inte får bli fanatisk utan använda sitt sunda förnuft. Vi har till exempel inga renar och hjortron i Glommen, men försök att handla så närproducerat som möjligt. Tänk Sverige innan utlandet. Många självklarheter, men som man ibland glömmer bort. 

Annat som han pratade mycket om var att handla mat efter säsong, vilket så klart hör ihop med att handla närodlat. För vilja grönsaker växer i Sverige nu på hösten och vintern? Inte sockerärtor och sparris i alla fall. Han berättade att redan två timmar efter grönsaker plockats har de förlorat hälften av sina näringsämnen. Grönsaker som forslats över hela Europa är med andra ord inte det mest näringsrika du kan äta.

Planering av veckans måltider var annat som Paul tog upp. Attans, jag får nog börja veckoplanera nu. Känner att det är dags. Han och hans fru kör efter principen 777, vilket innebär 7 olika grönsaker, 7 utfyllnadsmedel och 7 smaker. Av dessa kan man sedan göra alla veckans måltider. Han poängterade att proteinet inte behöver vara det viktigaste på tallriken. Proteinet går under utfyllnadsmedel här och det gäller inte att köpa 7 olika produkter. Man ska tänka på vad man kan göra med t.ex. lax. Kanske soppa, färs och ugnsbakad. Då har man 3 av 7 utfyllnadsmedel för veckan. Man ska alltså köpa mycket av de produkter man väljer. Smaker kan vara chili, vitlök och pepparrot för att nämna några. 



Under tiden Paul pratade hade han igång några kokplattor. Vi fick sedan gå upp på scen för att provsmaka. Behöver jag säga att jag var först uppe... Min favorit var sotad vitkål med brynt smör. Ska jag absolut testa hemma. Annat var trattkantareller med citroncest, citronsaft och olivolja. 

Jag blev supertaggad av föreläsningen och vill köpa mig både tryckkokare och Pauls kokbok "Pauls kök - en grönare filosofi". Paul var en kanonbra föreläsare som fångade allas intresse. 





Paul Svensson hälsade alla välkomna och då passade jag på att be om en bild tillsammans med honom. Vi har dessutom samma smak när det gäller frisyrval, bra kille det där! 

Ps, I dag är det fredag!



13 kommentarer:

  1. Vilken intressant föreläsning! Jag borde också bli bättre på att veckoplanera :) Fin bild på dig, kram!

    SvaraRadera
  2. Han besökte Varberg i går tror jag att det var... tänkte på att det skulle vara kul att lyssna på honom. Nu gjorde det ju inget att jag inte gick dit, för jag fick bra referat från dig nu ju :-) Intressant! Bra tankar! Det är alltid kul att lyssna på inspirerande människor, och Paul verkar vara en av dem. Ha en toppengo fredag!

    SvaraRadera
  3. Ha ha, nästan så att ni ser ut som syskon - två finingar :-) Låter verkligen som en kul och inspirerande föreläsning du var med om.

    Ibland är det inte så dumt med frysta (svenska) grönsaker. När de fryses in direkt så är ju näringsämnena kvar! Sen att konsistens och smak kan påverkas, det kan jag ta ibland. Det är inte ofta man har möjlighet att få tag på finfärska grönsaker med alla näringsämnen kvar - om man inte odlar själv förstås...

    Japp! Fredag it is. Ha en härlig sådan och en trevlig helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Pinfärska ska det ju förstås vara, men finfärska låter ganska trevligt det också :-)

    SvaraRadera
  5. Tyckte också det var syyynd när han åkte ut! Han borde fått stanna längre!

    Intressant föreläsning, klart du skulle bänka dig på första plats..det hade jag också gjort!

    Fin helg!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  6. Det är alltid kul med inspirerande föredrag!!!
    Kul att träffa en "kändis"

    SvaraRadera
  7. Så intressant att läsa, kan tänka att det var väldigt givande att lyssna på honom (skåning som han är...).
    Veckoplanering hade vi inte klarat oss utan, det är så skönt att veta att ingredienser till middagarna finns hemma när det är dags att kocka. Sen är vi väl inte slavar under menyn visserligen, man måste ju kunna ändra sej om man inte är sugen på det som är planerat.

    Fredag... jo tack!

    Ha en skön helg,'kram

    SvaraRadera
  8. Åh vad kul att få träffa och inspireras av en matkändis. Jag blir lite avis;) Jag hade helt klart gjort som du, tagit första parketten och varit först på provsmakningen!
    Ha en fin helg:)
    kram

    SvaraRadera
  9. Jag föll för Paul när han var med och kämpade för barnens mat i skolorna. Han hade många bra tankar kring vår kost. Dessutom är han grym på att hitta på annorlunda rätter med grönsaker. Sjukt avis på din kväll!

    SvaraRadera
  10. Jag gillar Paul. Han är bra och har en bra filosofi och mycket grönt gillas! Brukar se honom på Godmorron Sverige.

    SvaraRadera
  11. Ett friskare Sverige har vi haft på vår arbetsplats. Allt från extra träningspass till gratis frukt och även anpassade menyer i vår personalrestaurang :)

    Vilken härlig och inspirerande kväll, den hade jag inte heller missat! Så fina ni är :)

    SvaraRadera
  12. Sotad vitkål lät väldigt spännande!
    Lova att lägga ut receptet!

    Lena från Make Ahead food

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.