torsdag 4 oktober 2012

DISCHÅNGKYCKLING MED DRAGON OCH HONUNG


Jag älskar sås, verkligen älskar sås! Sås kan vara så gott att den kan ätas som soppa, inte helt hälsosamt kanske, men väl möjligt. Såsen i det här receptet kvalificerar sig verkligen till soppsåstoppen. Lite kokt potatis till detta och gärna lite gelé, så är man hemma så att säga.

Dischångsenapen i receptet köpte jag förra helgen när jag vara på bloggträff. Vi besökte, som jag tidigare skrivit om, Petersborgs gård, en skånsk senapsproducent. Dischång är så klart Skånes motsvarighet till Dijonsenap, men eftersom den inte är producerad i Dijon så får den inte heller kallas det. Fransk senap från Skåne med andra ord. 

Dischångkyckling med dragon och honung
4 kycklingfiléer
1 gul lök
2 msk dischångsenap
1 tsk honung
2 1/2 dl kycklingbuljong (använde vatten och kycklingfond)
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1-2 tsk dragon
salt & peppar
maizena och vatten för redning

Dela kycklingen i två och bryn i smör. Lägg i ugnsfast form. Fräs finhackad lök i smör och tillsätt senap. Häll på buljong, grädde, honung och dragon. Smaka av med salt och peppar. Red såsen med lite maizena och vatten. Häll sedan såsen över kycklingen och ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 20 minuter. 


I morgon är det fredag kära vänner, bara så ni vet alltså.


16 kommentarer:

  1. Mmm kyckling :) och i den såsen! Låter super!
    Å fredag, gud vad jag gillar dom!

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag är skåning så älskar jag ju såklart sås. Tyckte senapen var liiiiite klen i smaken. Kanske skånskt. Skulle kunna tänka mig att testa detta receptet!

    SvaraRadera
  3. Mmm den såsen är inte fel! Jag gjorde en variant med lövbiff förra veckan men kylling passar faktiskt bättre. Missade dischången men äppelsenapen smakade finfint på skinkmacka.

    SvaraRadera
  4. Myed sås, det gillar vi! Bäst är såsen som kan ätas med sked, vi säger "skedsås" i vårt kök:)

    Kul att du provat senapen i maträtt, vi körde med den jättestarka senapen till dagens ärtsoppa, och namnet stämde verkligen!

    OCh visst är det fredag, nice!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Sås är gott. Oftast i recept tycker jag det är för lite sås, så ibland dubblar jag. Senapen verkar ju god, en svensk dijonsenap. Vilket fiffigt namn!!

    SvaraRadera
  6. Hej Malin!

    Vad kul att se bilder från din butik, spännande.... Kan tänka mig att det är mycket som snurrar i huvudet nu... Ser ut att bli jättefint!!! Vad duktiga ni är!

    Och vilken häftig matgrej du varit iväg på! Grymt... sånt ger extra energi till vardagen!

    Ha nu en riktigt fin helg!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  7. Hear you sister, jag älskar också sås! Bästa ever, ju mer desto bättre :=) KRAM!

    SvaraRadera
  8. Vad vore livet utan sås?! Riktigt bra sätt att använda senapen på! Och med dragon till kycklingen också - det passar ju så bra ihop. Av någon mysko urbota knäpp anledning fick jag inte med mig dischången, bara vanlig senap. Fy på mig!

    Får nog be någon ur lokalbefolkningen att köpa ut åt mig och posta :-)

    Trevlig helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Jag älskar med sås, som Sofie sa så har vi skåningar det gemensamt. :)

    Så god smakkombinationen verkar!

    SvaraRadera
  10. Det ser riktigt gott ut!
    Fast jag behöver inte så mkt sås i min mat, jag gillar när det är rätt torrt, fast efter att ha sett den här grytan så ångrar jag mig ;)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Åååååh så kul att äntligen få se lite bilder från butiken. Det har ju blivit kanonbra!! Bra jobbat med Er :))))
    Nu är du alldeles nära. Tänk så skoj när du också öppnar :)
    Jag måste hålla med dig och heja på för vitt golv. Det hade varit superfint hos er!! Övertala, övertala..... ;o)

    Önskar dig nu en härlig helg och njuuuut den!
    Kramis
    Ulrika

    SvaraRadera
  12. så gott,blir extra saftigt och de säger man inte nej till.

    SvaraRadera
  13. Gahh Malin ser så gott ut stor kram finns från din bloggvän just nu på Kreta underbart här Sofia

    SvaraRadera
  14. Tyckte stavningen var så häftig, dischång liksom :)

    SvaraRadera
  15. Mums, ser supersmarrigt ut =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling där du kan vinna mässbiljetter och biobiljetter =)

    SvaraRadera
  16. Kan inte låta bli att kommentera din otroliga stavning av dijionsenap, verkligen jättekul!
    Låter som det är någon kinesisk rätt;))

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.