tisdag 25 september 2012

HIMMELSK CHOKLADKAKA MED KARAMELLISERADE HASSELNÖTTER


Det finns inga dieter i världen som kan hålla mig i från choklad, så det så. Choklad måste vara det absolut godaste i hela världen, i alla former. Den här formen inget undantag. En lite mousseaktig botten, chokladganache ovanpå det och sedan karamelliserade hasselnötter överst. Bara nötterna var så goda att de kunde ätas som godis. 

Jag serverade hallonsås och vispad grädde till kakan. Frisk hallonsås passar väldigt bra till, eftersom det är mörk choklad i både botten och ganache. Grädde är ju grädde och funkar till allt. 

Ljuvlig chokladkaka
275 g mörk choklad
175 g smör
90 g rörsocker
5 äggulor
80 g vetemjöl (1 dl)
1/2 tsk salt
1/2 dl mjölk
5 äggvitor

Sätt på ugnen på 175 grader. Smöra och bröda en form med kokos.  Smält chokladen i vattenbad. Vispa rumstempererat smör och socker med elvisp och vispa därefter ner en äggula i taget.
Sikta ner vetemjöl och tillsätt salt. Häll i mjölk och smält choklad och vispa ihop till en slät smet. 
Vispa äggvitorna till ett fast skum i en ren bunke. Vänd ner skummet i smeten med hjälp av en slickepott. Vänd runt tills smeten har gått ihop helt.

Bred ut chokladsmeten jämnt i springformen och tryck till lite extra i mitten med en slickepott. Det gör att den färdigbakade kakan inte sjunker  ihop lika lätt där.

Grädda kakan i mitten av ugnen i 30–35 minuter. Då ska kakan kännas något fast ute i kanterna, men lite lösare i mitten. Den kortare tiden ger en härligt kladdig kaka, den lite längre tiden ger en något fastare kaka. Ta ut kakan och låt den svalna helt i formen. Kakan blir godast om den bakas en dag i förväg.

Chokladganache
190 g vispgrädde
40 g honung
220 g finhackad mörk choklad
40 g rumstempererat smör

Koka upp grädde och honung. Häll den heta gräddblandningen över chokladen och rör om tills chokladen smält. Nu ska blandningen svalna till ca 38 grader, kontrollera med kökstermometer. Den svalnar snabbast om du rör i blandningen under tiden. Skär smöret i små tärningar och tillsätt det i 2-3 omgångar till chokladblandningen under mycket kraftig vispning. Genom att vispa riktigt kraftigt går smöret in i chokladblandningen bättre än om du bara försiktigt rör ner det. Häll chokladkrämen på en burk med lock och ställ in i kylskåp i minst 4-6 timmar.

Sedan är det bara att fördela ganachen på chokladkakan och toppa med hackade karamelliserade hasselnötter. 

Recepten hittade jag på Lisa Lemkes blogg på Alltommat.se. Lisa som bor i Falkenberg, har aldrig stött på henne dock. Lisa är inte härifrån från början, men har valt att bo här, så klart eftersom här är så fint!

Jag gjorde även karamelliserade hasselnötter, men efter ett eget recept. Inte riktigt som andra verkar göra dem. Jag gjorde som jag gjorde eftersom jag inte visste hur jag skulle göra. Smart eller hur? Är till och med osäker på måtten, kör på ett ungefär. 




Karamelliserade hasselnötter
3 dl hasselnötter
1 dl socker

Lägg nötterna på ett bakplåtspapper och rosta i ugnen i 175 grader i ca. 20 minuter. Låt svalna. Skav av det yttersta skalet. 
Smält sockret i en stekpanna. Var väldigt försiktiga, det blir hett! Håll koll på sockret hela tiden. Blanda ner nötterna och rör runt lite, häll sedan upp allt på ett bakplåtspapper och låt svalna. För att få bort det resterande sockret kokade jag vatten i stekpannan, vilket löser upp sockret.

Hallonsås
220 g frysta hallon
1 msk socker
2 msk marsanpulver

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt småputtra några minuter. Såsen kan serveras både varm och kall. 


Chocolate dream!


Pöss på er!


9 kommentarer:

  1. Men hjälp vilken kvinna du är!Himmmel vilken smarrig kaka/tårta/konstverk. Och nötterna - o my God! Måste göras och ätas snarast. Tack för underbart tips. Du borde vara med i Hela Sverige bakar. Du hade lätt vunnit! Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är oxå min drog här i livet-Choklad,ruskigt gott ser de ut och dem där nötterna ser ju underbara ut.älskar kombination choklad och de knapriga nötterna.mums säger vi här

    SvaraRadera
  3. Men gud va gott!!! Blev det något kvar ?? Vill ha ;). Är lite sjuk och ynklig och då blir jag extra sugen på godsaker. Vad gott det lät med de karamelliserade hassrlnötterna. Det ska jag komma ihåg nästa gång jag bakar chokladtårta.

    SvaraRadera
  4. Chocolate heaven!! Så god och fin kaka. Kram

    SvaraRadera
  5. Men hallå vad gott!! Choklad i alla former är ju bara sååå gott!!

    SvaraRadera
  6. Jösses, låter bara gudomligt gott!

    Jag kan bara instämma, choklad skulle ingen diet kunna hålla mig ifrån, det sätter jag före det mesta annat om jag får valet!

    Du kunde väl "gästspela" lite hos Lisa Lemke, nu när ni ändå bor så nära och allt...(!), för du är grymt bra!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  7. Kan man beställa av dig ? Pöss

    SvaraRadera
  8. Jösses, du får inte publicera sådana här godingar vännen gaahhh som Sofia brukar skriva. Nu gick jag upp 2 kg bara av att se den här ljuvliga chokladkakan!

    2 dagar kvar... hurra, kram!

    SvaraRadera
  9. Oj vilken goding! Jag skulle kunna sluka hela själv om jag var tvungen;) Choklad är bra för själen!
    Ha en fin helg:) Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.