tisdag 31 juli 2012

VETEBULLAR MED HALLON & VIT NUTELLA



Kanske sommarens bästa bulle, lite djärvt sagt, men kan stämma. 


Fick i början av sommaren, en burk vit Nutella av min vän Jenny. Den är inköpt i Holland, vet inte om det finns att få tag på i Sverige. Nutellan har sedan stått sig redo för att användas till något smarrigt. Jag kände att Nutella och färska hallon tillsammans skulle bli något utöver det vanliga...


Vetebullar med hallon & vit nutella

50 gr jäst
150 gr smör
5 dl mjölk
14-17 dl mjöl
1 ½ dl socker
1 tsk salt
2 tsk malen kardemumma


Fyllning
1 burk vit nutella
400 g hallon


florsocker
vatten


Gör så här
1. Smält smöret, häll i mjölken och värm till fingervarmt. 
2. Häll degvätskan över jästen och tillsätt socker, salt, kardemumma och ca. 14 dl vetemjöl. Ta lite i taget.
3. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt mera mjöl om den är kladdig. Strö över lite mjöl över degen och låt jäsa i 30-40 minuter. 
4. Ta därefter upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig.
5. Kavla ut degen och bred över nutella och fördela hallonen ovanpå. Blir till två plattor.
6. Tänk dig degen indelad i tre. Vik översta halvan mot mitten. Tag sedan understa halvan och vik upp mitt mitten, över den redan vikta.
7. Skär i 2 cm breda bitar och knyt ihop tilll en knut. Lägg på bakplåtspapper på plåt. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
8. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 6-10 minuter i 225-250 grader.
9. Rör ihop lite florsocker och vatten, och fördela på bullarna efter de svalnat. 





Lycka i en liten bulle!

13 kommentarer:

  1. Åh de här ser ju för gott ut,tar gärna en eller två :D

    SvaraRadera
  2. Jag vill sätta tänderna i en just precis nu :) Ser så gott ut! Kram

    SvaraRadera
  3. Här sitter jag och ska precis värma min lunch, jisses vilka bullar du visar!
    Jag väger av o an om jag ska åka, har biljett men inte så mycket tid...

    KRAAM

    SvaraRadera
  4. Ser grymt goda och ljuvliga ut, mums!

    SvaraRadera
  5. Kul att du tittade in hos mig, så att jag hittade hit! Bullarna ser verkligen smaskiga ut! Ha det så gott, Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Mums, ser så goda ut.
    Ha det så bra i blåsten.

    Jag träffade dig på Lottas kalas.

    SvaraRadera
  7. What vit nutella det har jag missat MÅSTE HA GAHHHHHHHHHHHH så sugen nu kramar sofia

    SvaraRadera
  8. Ja men guuuuuuuuuuuuuuuuuuud så himla gott!!!! Och så vackra!!! Duktiga du som kan få till det så fint!! Jag blev tvungen att scrolla ner och minsann var det inte hos dig jag fann den suuuuuuuuuuuupergoda laxen i tomat som jag gjorde till middag, mums!!! Det kommer att bli måååååååååååånga fler sådana middagar till hemma hos mig:)) Tack för receptet:))

    kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  9. Vilken fin blogg med en massa goda recept! Bullarna ser verkligen smarriga ut!
    kram

    SvaraRadera
  10. Hej!!
    Den bullen skulle jag vilja ha precis just nu!!!! Så god den ser ut!!! Jag är så seg när det gäller bullbak, måste nog skärpa till mig annars får jag nog aldrig smaka på dom. Lidl har en vit/brunstrimlad nutella, kanske man kan använda sig av den?
    Vilka underbara recept du har visat, jag hänger inte med alls...både potatissallad och gräddbakad potatis!! Den gräddbakade har jag gjort en variant på med dill (längesedan) men jag minns att den var väldigt god.
    Tack snälla Du för att du delar med dig!!

    kram lisamaja

    SvaraRadera
  11. Jag tror du har rätt! Helt klart sommarens bästa/smaskigaste bulle.

    Lyckliga du som bor vid havet. Grillad makrill är jättegott. Fler goda makrillrecept skulle jag gärna vilja ha. Kanske jag hittar något här hos dig. Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka häftiga bullar! Vitnutella har jag missat.

    SvaraRadera
  13. Vit nutella?! Ska börja min jakt snarast! Ibland när jag bakar kanelbullar brukar jag göra några med vanlig nutella, en hit! Men vit nutella och bär låter ju smarrigt!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.