onsdag 11 juli 2012

SMAKRIKA BIFFAR MED FETAOST OCH PROVENCALKRYDDOR



I dag har vi kört runt lite i området runt Grebbestad. Vi hamnade först i Havstenssund, där jag hittade två gamla koffertar i en antikbutik. En liten och en lite större, supercharmiga! Undra just vad de kan ha varit med om i sina liv? 


Sedan körde vi vidare och hamnade då på Resö. Jag älskar att köra runt på okänd terräng och leta efter guldkorn. Vid den här tidpunkten var hela familjen vrålhungriga, och körde efter en gaffelskylt i hopp om att finna något mysigt ställe att stanna till på. Vilket vi som tur var gjorde.


Panget hette stället, som innehöll restaurang, bageri och konditori. På 40-talet tog Panget emot sina första gäster, då som pensionat. Nu finns det inga sovmöjligheter kvar, men massa gott att äta. 


Vi satt inomhus och åt lunch, bestående av pizzini. En pizzarulle fylld med en krämig blandning av fetaost och spenat, supergott! Sedan var vi bara tvungna att köpa lite fika också. Två stooora kanelbullar, tryffelbiskvi och wienerbröd satte vi i oss i vår familj. Köpte dessutom med mig bröd, bakat i bageriets stenugn. De hade många olika sorters bröd, men valda Lantbröd. Ett naturellt och ett med rostade linfrön. 


Våra vänner har nu åkt och nästa gäster inväntas. Lars föräldrar kommer i kväll och stannar till söndag. I morgon åker vi, och då får de gäster i sin tur. Bra att kunna dela upp veckan. 


I går kväll var vi i valet och kvalet om vi skulle gå ner till hotellet Tanumstrand, och äta. Som tur var så gjorde vi inte det, utan grillade ytterligare en gång. Den här gången blev det smakrika biffar på grillen. Tillbehören var det samma, ugnsrostad potatis, sallad och vitlöksås. 




Fetaostbiffar
1 kg nötfärs
1/2 rödlök
1 ägg
2 1/2 tsk senap
2 1/2 msk flingsalt
3 vitlöksklyftor
8 soltorkade tomater
3 tsk frysta örter provencal
150 g fetaost
vitlökspulver


Hacka löken och tomaterna fint. Blanda nötfärs med löken och tomaterna och blanda i resterande ingredienser, förutom fetaosten. Forma till platta rundlar och lägg en bit fetaost i mitten. Vik ihop och forma till biffar. Grilla och njut!




I går hann jag och Karro minsann få oss lite egentid. Vi drog då till Fjällbacka, där vi strosade runt i de små butikerna. En fika blev det också så klart. En kopp chaite och en Rocky road-kaka. Så gott och mysigt så!


Nu spricker det upp här, lagom till kvällsmaten på verandan. Tror nog att det blir krabbor i kväll. Krabbor som svärfar dragit upp i morse och sedan kokat innan de satte sig i bilen hit. Passar bra till det goda brödet jag köpte. Lite vin på det så är kvällen en succé!

4 kommentarer:

  1. Okänd terräng är mysigt! Att själv få uppleva och finna massa fint, underbart!
    Tycker du gör så mycket gott... kanske du ska ordna något gott istället? ;) Mums säger jag, kram!!

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara ett trevligt ställe ni stannade på att äta. Och vilka goda biffar!!

    SvaraRadera
  3. Jag vill önska dig och din kanon fina blogg en trevlig sommar. Jag vet att det är en vecka kvar till min semester men vill ända springa in och önska dig en glad sommar.
    Det blir ju lite glesare mellan kommentarerna, men vill medd att jag lovar att komma tillbaka efter ledigheten.
    KÄRLEK till dig!!!

    SvaraRadera
  4. Fjällbacka minsann! Därifrån kommer min svåger :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.