måndag 25 juni 2012

VIT CHOKLADMOUSSETÅRTA


Innan jag ger er receptet på tårtan, vill jag visa er en bild från vårt fina fina uthus. Det var här vi firade midsommarafton tillsammans med vänner. Jag är så himla nöjd med hur allt blivit så här långt, men klart är det inte. Själva tanken med uthuset är att det ska bli en inredningsbutik inom en ganska så överskådlig framtid. Vad tror ni om det? 

Det går snabbt framåt nu när Lars har semester, men butiken dröjer lite längre än så. Vi kollar runt och planerar och funderar på hur vi vill ha det, men stilen blir lite som det ni ser på bilden. Lantligt, mysigt med lite inslag av hav. Passar bra då vi bor i en fiskeby.

Bordet på bilden har Lars byggt, nu syns det inte så tydligt men det är ett tre meter långt bord med kryssade bordsben. Han är galet händig min "man". Tanken är att vi även ska sälja lite hemmasnickrade möbler som Lars fixat ihop. Plädarna har min mormor virkat. Jag älskar alla mina plädar, tycker de är så fina. Riktiga mormorsplädar alltså.

En nöjd pappa Leif
Nu till tårtan som jag gjorde till tårtlotteriet på midsommardagen. Denna tårta som till slut hamnade hemma hos mina föräldrar. 

Mamma och pappa köpte åtta lotter i tårtlotteriet, varav en visade sig vara vinstlott. Efter dansen följde de med hem för lite fika. Mamma säger då till pappa att kolla så telefonen var på, om de skulle ringa om en vinst i lotteriet. Minuten efter ringer det i pappas telefon och han säger direkt "Nu ringer de om vinsten". Så rätt han hade. Visst vann de och det var min tårta de vann. Så tokigt så, men de blev glada. På kvällen skulle de ha gäster och hade inte ordnat med efterrätt. 

Inte bara jag med tur i min familj alltså. Har nog glömt berätta att jag, min turgumma, vann en OBH Nordica brödrost på Willy´s nyligen också. Hade lämnat in en motivering för något jag inte är helt säker på vad, men vann gjorde jag i alla fall. 


Vit chokladmoussetårta med mandelbotten 
250 g mandelmjöl
2 dl florsocker
3 äggvitor

Lägg bakplåtspapper i botten på en springform, rund eller fyrkantig. Blanda mandelmjöl med florsocker. Vispa äggvitorna till fast skum, vänd varsamt ner mandel- och florsockerblandningen till en jämn smet. Bre ut smeten jämt i formen grädda mitten av ugnen ca 12min på 200 grader.

Chokladmousse till fyllning:
3-4 gelatinblad
200g vit choklad
3 äggulor
4dl vispgrädde
1msk pressad citronsaft
1 liter jordgubbar

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5min, bryt den vita chokladen i bitar och smält den. Vispa äggulorna och vispgrädden i olika skålar. Låt gelatinbladen droppa av och smält den med citronsaften. Häll ner gelatinen i en fin stråle i äggulorna under ständig omrörning. Vänd därefter ner den smälta chokladen i smeten. Vänd sist ner chokladsmeten i den vispade grädden och rör slät.

Lossa den kalla kakan från formen och diska ur den. Täck därefter formen med bakplåtspapper och lägg tillbaka kakbotten. Bre ett tunt lager chokladmousse över ytan och lägg ut skivade jordgubbarna. Skeda över resten av moussen, bre jämt. Ställ i kylen ca 2-3 tim så den stelnar.

Garnering:
Mörk choklad + Jordgubbar
Smält choklad och ringla ut mönster på bakplåtspapper. Lossa kakan och garnera med jordgubbar och choklad.

Receptet hittade jag hos Mårtenssons kök


I dag fullkomligt öser regnet ner, så vansinnigt trist. Därför blev det Sannarpsbadet i Halmstad för mig, barnen och min kusin Kajsa. Det var fler som tänkte som vi, ganska så mycket folk, men det funkade ändå. 

Nu blir måndagsmys med tacos och sedan soffmys hela kvällen. I morgon är en annan dag...

11 kommentarer:

  1. Gahhhh så sugen ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg!! Det händer mycket.... affär låter intressant och kul! Vi är tydligen lite lika....min make är också en handyman;) alldeles utmärkt!! Vi ritar och tillverkar de flesta möblerna själva eller köper på auktioner, loppis, mycket är också arvegods, i en salig blandning. Jag har också en liten butik på gården fast tyvärr inte så aktiv...ännu;))
    Det blir spännande och se vad du ska göra.
    Turgumma är du också, släktdrag? Den tårtan skulle jag gärna velat vinna men får väl nöja mig med att försöka tillverka den själv. Vi har ett födelsedagsbarn här imorgon...så vi får väl se...

    Ha det gott!
    lisamaja

    SvaraRadera
  3. Vad kul med butik, det ser jag verkligen fram emot. Den som väntar på något gott..... Apropå gott, vilken smarrig tårta.

    SvaraRadera
  4. Oh, så kul det låter att starta en affär tillsammans, hoppas det går riktigt bra för den och er!
    Inte dumt med en så händig make när det är sådana planer i luften dessutom, en kanonbonus.

    Vilket otroligt lyckokast, vinst på tårta och då blir det din, sen går du och vinner... Bara att gratulera:) Kul att tårtan gick hem och blev uppskattad.

    Kram.

    SvaraRadera
  5. Hallå Malin!

    Kul att höra från dig med :))

    Låter hur spännande som helst det där om butiken!! Vilken dröm det skulle vara att få ha en egen inredningsbutik.

    Härligt att ha en händig karl, det är min med ;) hihi!

    Ha det gott!
    Kraam Sofia

    SvaraRadera
  6. Nämen, trippelgrattis!!! Så himla kul med en inredningsbutik!! Det blir säkert alldeles toppen! Vad spännande! Som det kan bli med tårtvinsten :-) Haha :-) Kanon ju! Brödrostar är ju aldrig fel!! Kul att vinna! Kram

    SvaraRadera
  7. Spännande med egen butik! Plädarna ser så fina ut!
    Och vilken tur ni har i familjen :) Roligt!! Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Malin!

    Så roligt att du blivit min 100:ade följare!

    Vilket härligt uterum! Och inredningsbutik, så kul! Det kan jag verkligen rekommendera, jättekul, har haft min i 15 år!!!
    Hjälp vad tiden går!!!! Känns som 5 år ungefär.

    Tårtan låter, och ser kanongod ut!
    Inte så farligt krånglig heller, den ska jag nog prova att göra.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  9. Lycka till med butiken - det ser jättefint ut så långt! En butik som säkert skulle vara i min smak verkar det...

    Lustigt med tårtan att den gjorde omvägen via lotteri innan den hamnade inom familjen ändå till slut :-) Den ser jättefin ut!

    SvaraRadera
  10. Det blir kanon med inredningsbutik där, så kul! Ser fram emot fler bilder sedan när allt står klart.

    Så lustigt det kan bli och kul att tårtan kom till dina föräldrar ;) Härligt med tur!

    Tårtan, yum. Jag har sparat ner receptet så det ska testas i framtiden, kram!

    SvaraRadera
  11. Vilken snygg tårta! Och säkert fantastiskt god också :) Vad kul att ni vann den. Kul att du är från Falkenberg, då förstår du precis vad jag menar med Skrea strand. Jag är ju också därifrån :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.