torsdag 24 maj 2012

MÖRK CHOKLADMOUSSE MED KAHLUA



Choklad är bland det bästa jag vet, eller det är det bästa jag vet. Är det inte bra för kroppen, så är det i alla fall bra för själen. Mår själen bra, så mår jag bra! I bland är jag så klok, håller ni inte med?

I den här moussen använde jag dessutom choklad med 70% kakaohalt, vilket är rena medicinen. 


Mörk chokladmousse
200 g 70% choklad 
4 st äggulor 
2 msk mörkt muscovadosocker 
1 msk varmt kaffe 
2 msk kahlua  
3 dl vispgrädde 
färska hallon 



Smält chokladen i ett vattenbad.
Vispa äggulor och muscovadosocker krämigt.
Rör i varmt kaffe och kahlua, sedan den varma smälta chokladen.
Vänd samman med mycket lättvispad grädde. Fyll formar och garnera med hallon. Föredrar även en klick lättvispad grädde vid servering. Moussen blir bäst om den inte serveras helt kylskåpskall, den kan då vara lite hård. 




I morgon är det fredag, igen. Veckorna bara flyger iväg, galet är ordet. I morgon är det också dags för lillemans första skolbesök. Han är riktigt förväntansfull. Tre besök är inplanerade, där de vid ett besök ska få stanna på lunch. 


Lite jobbigt är det att min lille kille ska börja skolan. Det är alltså inte bara veckorna som flyger fram, även åren försvinner i rasande fart. Betyder detta att jag också blivit äldre?


5 kommentarer:

  1. Mums, så gott! Jag gillar 70% choklad! Javisst går tiden fort, lite för fort faktiskt! Kram

    SvaraRadera
  2. ja har svårt och äta 70% så där,men i cupcakes blir det helt underbart.älskar chokladmousse,men mer på 42%.ja vet är en vekling,hihiih
    men när ja tittar på bilden så vill ja ändå ta en tugga

    SvaraRadera
  3. Inte bli avis på mitt grönsaksland vännen....du gör bara ett likadant vettja ;o))))
    Mycket jobb har det varit, men skörden får bli min vinst för det :o)

    Den där efterrätten får gärna stå på bordet imorgon när vi har gäster. Beställning eller? ;o)))

    Ha en härlig pingsthelg och njut värme o sol!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Du har knappast blivit äldre! Choklad håller dig ung, så det så! Intalar jag mig, hrm...

    Min yngsta tar studenten 31 maj. Say no more.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så fint Malin, kan jag få komma över på fika hos er? ;)

    Ja tiden går galet fort, här känns det som mån-fre hela tiden galet är rätt ord!

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg, kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.