söndag 8 april 2012

GRILLED COD ON SPRING ONION MASH WITH A SOY BUTTER SAUCE



I går var det påskafton och dagen spenderade vi i Leiden, en stad med ca. 117 000 tusen invånare. Staden har, som många andra städer i Holland, massa kanaler och fina broar.


Varje lördag är det en stor marknad utmed en av kanalerna. Mängder av marknadsstånd med både mat, kläder och hushållsprodukter. Där fanns allt och lite till i matväg. Vi köpte ost för att ta med hem och fisk och grönsaker till kvällens middag.




Underbart att faktiskt inte behöva laga mat under några dagar, även om jag tycker det är roligt. Nu kan jag bara njuta av god mat, lagad av min bror och min svägerska. Min svägerska är från Polen, så vi har även fått testa på polska påskdelikatesser.


Polsk påskkaka

Det vi åt i går kväll var det godaste jag ätit på länge. Jag skriver namnet på rätten på engelska, för det låter bättre än att översätta det till svenska. Receptet kommer från kokboken Rick Stein´s seafood. Enligt min bror finns där gott om bra fiskrecept. 

Grilled cod on spring onion mash with a soy butter sauce
4 bitar torsk med skinnet kvar, ca. 225 g/person
flingsalt & svartpeppar
smält smör för pensling

Mos
1,25 kg skalad potatis i bitar
50 g smör
1 knippe vårlök
lite mjölk
salt och vitpeppar

Smörsås med soja
600 ml kycklingbuljong
2 msk mörk soja
75 g osaltat smör
2-3 tomater
3-4 msk koriander

Lägg fisken med skinnsidan ner i en ugnsfast form. Strö över 1 tsk salt och låt stå i 30 minuter. Skölj av saltet med vatten och torka med papper. Pensla varje bit med smält smör och lägg dem med skinnsidan upp i en smörad ugnsfast form. Strö över lite flingsalt och nymald svartpeppar.
 
Koka potatisen till moset i osaltat vatten i ca. 20 minuter tills potatisen blivit mjuk. 

Häll kycklingbuljong och sojasås i en kastrull. Koka tills blandningen reducerats till hälften. 

Sätt ugnen på grill och grilla torsken i 8 minuter, fortfarande med skinnsidan upp.

Precis innan fisken är klar tillsätts smöret till såsen och vispas tills allt blandats väl. Ta av från plattan och tillsätt hackad koriander och tomater i småbitar. 

Häll av potatisen och gör till mos. Smält smöret i en kastrull och tillsätt finskuren vårlök. Vänd runt i några sekunder och rör sedan ner det i potatismoset. Tillsätt lite mjölk och salt och vitpeppar. 

Så, nu är det bara att servera allt lite snyggt upplagt på en tallrik. 


Barnen och jag med holländska påskharar

I morgon sätter vi oss i bilen igen och styr hemåt. Några timmar i bilen alltså, men det kommer gå bra. 

Ska bli skönt att ha nästan en vecka ledigt hemma också, inte bara vara borta hela lovet. Borta bra men hemma bäst

4 kommentarer:

  1. Välkommen hem! Receptet låter väldigt frestande! jagvgår gärna på matmarknader men när jag var i Uganda köpte jag inget. Där surrade flugorna värre än de gör på svenska utedass (ursäkta liknelsen). Då blev jag inte köpsugen... Kör försiktigt! Fina barn du har!

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt när andra kockar, speciellt när det bjuds på gotter som denna firren. Kul att få besöka en sådan matmarknad också, svårt att hålla i börsen då:)

    SvaraRadera
  3. Ser mumma ut...som vanligt ;-)
    Kram i massor vännen!

    SvaraRadera
  4. Gud vad trevligt med påsk i Holland! Kan tänka mig att de, likt tyskarna, går in mycket mer för påsk än vad vi gör här i Sverige.

    Jag gillar det där med gårdsbutik alltså! :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.