måndag 19 mars 2012

KYCKLING I SOYAMARINAD



Den här rätten fick vi på tjejfesten hos Mippe för några veckor sedan, gott då gott nu.


I fredags morse lade jag kyckling i marinad. Tanken var att vi skulle äta den på kvällen. Så blev det inte, då vi blev bjudna på grillning hos min svägerska Eva-Lena och hennes man Savan. Detta går ju inte att tacka nej till, så kycklingen tillagades och fick ligga i kylen och gotta till sig till i går. Grillningen blev för övrigt väldigt lyckad och jättegod!


Den som väntar på något gott...Skönt att ha maten halvklar en söndag, när lördagens gille blev en sen historia. Bara att värma till i ugnen, koka ris och göra en lite sallad. 


Jag lät kycklingen marinera i soyan i 8 timmar, vilket gjorde mycket för smaken. Det här är ytterligare ett gott och smidigt recept, mina favoriter! Innehåller dessutom ingredienser som man nästan alltid har hemma


Kyckling i soyamarinad (Mippes kyckling)

1 kg kycklingfilé
1 dl soya
2 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche (går bra med lätt, 15%)
3 dl grädde
svartpeppar
Om man önskar, stekta champinjoner

1. Marinera kycklingen med soya, pressade vitlöksklyftor och svartpeppar. Låt ligga i kylen några timmar. (Ej nödvändigt, men blir ännu godare)
2. Sätt ugnen på 200 grader. Sätt i kycklingen med marinaden i ugnen 25 min.
3. Ta ut kycklingen och rör i grädde och creme fraiche i marinaden. På med champinjoner om man önskar. Tilllaga i ugnen ytterligare ca 20 min.


Servera med ris eller potatis och en sallad, mums!




 Den här kycklingen var jättemör, först marinad och att den sedan fick tillagas i sin sås i ugnen hjälpte också till.  


Den här bör alla testa!

4 kommentarer:

  1. Även om din kyckling låter väldigt god så hade jag liksom du valt grillning;-) Ha en härlig tisdag:)

    SvaraRadera
  2. Åh så gott! Ibland är de enklaste recepten de mest smakrika! Kram!

    SvaraRadera
  3. Mums,nu sätts smaklökarna i gång

    SvaraRadera
  4. Sv; Den är faktiskt riktigt god den där laxen!!

    Måste säga att din gryta verkar tokmumsig, påminner om ett annat recept jag har själv faktiskt. Men jag har ju blivit allergisk mot Soya (eller blivit, jag har iaf upptäckt det nyligen..till min egen stora besvikelse!).

    Kram Mary

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.