söndag 27 november 2011

OOOEY GOOEY BROWNIETÅRTA



I fredags fyllde min mamma år. Jag lovade baka tårta till kalaset, som en del av en present. Den andra delen bestod av en rosa Lanson Champagne, vilket hon helt klart är värd!

Valet av tårta blev den här smaskiga sötsaken. Sweeter than sweet, men fullkomligt gudomlig! Receptet kommer från Kalasgott, vilket är Jennie Benjaminssons blogg. Ni vet den unga kocken från Sveriges Mästerkock. Där kom hon tvåa, vilket hon också gjorde i den tävling där hon ställde upp med den här browniesen. I orginalreceptet blir det just en brownie, som man skär ut fyrkantiga kakor ur. Jag valde dock att lägga allt in en springform med löstagbar kant. 

Kakan består av en browniebotten med mjölkchoklad, ett segt marshmallowslager, kolasås och sedan en tryffel gjord av tre olika sorters choklad. Ni förstår nog att det inte kan bli annat än gott. Toppen spritsade jag med vit choklad och lade på ett litet berg av småmarshmallows. 

Tårtan är väldigt mäktig och räcker till minst 15 personer. Då hade vi först ätit mat, annars kanske till några färre. Jag serverade tårtan med lättvispad grädde.


Botten
120g Smör
120g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad

150g grovt hackade Marshmallows
1 burk Dulce de Leche*

Chokladtryffeltäcke
100g hackad Mjölkchoklad
100g hackad Mörk Choklad
50 g hackad Vit choklad
1,5 dl Vispgrädde

Gör så här
Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20x30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret.

* Dulce de leche får man genom att koka en burk sötad kondenserad mjölk på svag värme i 3 timmar. Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Låt burken svalna helt innan den öppnas.


Ha en underbar första advent kära vänner! 






7 kommentarer:

  1. Ser supersmarrigt ut, förstår att det uppskattades av mamma!

    SvaraRadera
  2. Mums, den ser väldigt god ut!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott det ser ut :). Nu tror jag snart taket lyfter i stormen.
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  4. Wow... det här är tårthimlen!

    SvaraRadera
  5. Hej Malin
    Oallala......vilka underbara recept.
    å missa nu inte.....

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter.....
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  6. Alltså, så kan du inte göra! Nu sitter jag här sent en kväll och tack vare dig är jag så chokladsugen att jag tror jag dör! Men kan jag baka denna kaka? NEJ! Varför inte? För dulce de leche tar flera TIMMAR att göra! AAARGH! Den ser så galet god ut så jag tror jag smäller av! YUM <3

    SvaraRadera
  7. Jag som precis satt och tänkte på hur sugen jag är på brownies... Det här gjorde ju inte det bättre!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.