tisdag 15 november 2011

MACARONS MED NUTELLASMÖRKRÄM



Tänk att det bara är två veckor kvar till 1:a advent. Jag tycker november bara är en transportsträcka fram till december. Inte helt, eftersom min dotter Ella är född i november, men nästan. Tiden innan jul är den bästa. Hela december månad ska mysas igenom, mycket god mat och ljus överallt. Har köpt en ny adventsljusstake, en vit hjärtformad Nusnässtake. Såå fin! Snart ska den upp i fönstret.


Har många idéer på vad jag ska baka i jul, men lite tidigt att börja redan så i kväll fick det bli annat. Det fick bli bakverk i form av macarons. Lite svårt att få till formen dock, men goda blev de. Läste i en blogg, kommer inte ihåg vilken dock, att det fanns finmald sötmandel på Lidl. Och det fanns det, lycka! 20 kr för 200 g, helt ok med tanke på allt arbete jag slipper undan. Fanns även på hälsokosten, men då bra mycket dyrare.


Macarons
4 äggvitor
1/2 dl socker
4 dl florsocker
150 g finmald mandel
några droppar röd karamellfärg (valfritt)


Vispa äggvitorna på låg hastighet och höj efter hand. 
Tillsätt sockret och vispa tills du får toppig marängsmet. 
Blanda försiktigt ner mandel och florsocker. 
Spritsa ut smeten till femkronorsstora klickar. Grädda i 150 grader i mitten av ugnen i ca 12 minuter.


Nutellasmörkräm
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
1 dl nutella


Vispa smör, ägg och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan och nutellan. 
Spritsa krämen på hälften av de kalla macaronhalvorna och lägg på ett tomt som lock. 


Macarons kan man variera i oändlighet och jag har bara börjat. Nu när jag väl hittat finmald mandel, ska jag fortsätta utforska macarondjungeln. Nästa gång ska formen bli perfekt!







2 kommentarer:

  1. Hörde om att man kunde köpa finmald mandel nu, underlättar en hel del för er som bakar macaroons :)

    Det finns macaroonmatta som gör att formen blir sådär riktigt rund om man inte vill göra på fri hand. Tycker dina ser riktigt goda ut!

    Snart är julen här och vi får njuta av den härliga tiden fram tills dess! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det får jag skriva upp på önskelistan till tomten. Huvva, vad den kommer bli lång i år... ;0) Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.