torsdag 17 november 2011

KÖTTFÄRSLIMPA MED VARM BÖNSALLAD



I dag är det torsdag och jag är ledig. Arbetar 75% och älskar det! Underbart att ha en dag i veckan då jag bara kan vara hemma och göra vad jag vill. Jag brukar gå runt i morgonrock fram till lunch. Onsdagskvällen blir verkligen som en lillördag, då jag kan stanna uppe hur länge som helst. Inte för att jag klarar det, men jag kan, om jag vill!


Det här åt vi i går, köttfärslimpa med varm bönsallad. Receptet kommer från kokboken, "GI för hela familjen" av Ulrika Davidsson. Det finns massa goda recept i den boken. Recept som man faktiskt kan bjuda hela familjen på. Mina barn rör dock inte bönsalladen, men man kan koka potatis eller pasta till barnen.


Köttfärslimpa med varm bönsallad
500 g nötfärs
1 ägg
1/2 dl grädde
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
200 g rökt skinka
1 burk svarta oliver (hade jag inte med den här gången)
1 paket mozzarella
1/2 kruka basilika


Varm bönsallad
1 burk konserverade sojabönor
1/2 kruka basilika
1 ask cocktailtomater
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
salt & peppar


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda färs, ägg, grädde, pressad vitlök, salt och peppar i en skål. Strimla skinkan och hacka oliverna. Riv mozzarellan. Häll lite olivolja i en ugnsfast form. Forma köttfärsen till en avlång limpa. Gör en grop längs med limpan och lägg i skinka, oliver och mozzarella. Stör över hackad basilika och fyll igen gropen med köttfärsen. 
Häll av vattnet från bönorna och skölj noga. Hacka basilikan och lägg i en skål. Tillsätt bönor, tomater, olivolja, balsamvinäger och blanda om. Fördela bönblandningen runt köttfärslimpan och ställ in i ugnen i ca 25-30 minuter.


Jag brukar ställa in köttfärslimpan en stund (10 min) innan jag häller på bönblandningen. 


Enkelt, gott och omtyckt!

1 kommentar:

  1. När du skriver om köttfärslimpa så tänker jag på min äldste sons svar varje dag när jag frågar vad det var för mat han fick på dagis. Han svarar nämligen alltid köttfärslimpa mamma (hans favoriträtt!) :)

    Bönsalladen ser god ut!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.