torsdag 6 oktober 2011

NOUGATDUBBLETTER




Ledig torsdag innebär oftast att något blir bakat, och så även i dag. Fick en bakbok när jag fyllde år, som jag fram tills idag bara tittat i. De här kakorna med guldnougat i mitten fick det bli idag. Gör jag om dem en dag så kommer jag tillsätta lite mer socker eller kanske lite vaniljsocker, smakade ganska mycket kakao.


Ingredienser
250 g rumsvarmt smör
1 äggula
1/2 dl socker
3 1/2 dl mjöl
5 msk kakao
1 krm salt


Fyllning:
4 dubbelnougat


Mixa ihop smör, äggula och socker i en matberedare i någon minut tills det blir vitt och mjukt. Tillsätt resten av ingredienserna och kör snabbt ihop till en dag. Du kan även arbeta ihop degen i en bunke, om du inte har en matberedare. 
Forma degen till två rullar och slå in dem i plastfolie. Låt degen vila i kulskåpet i minst 30 minuter så att den blir tillräckligt fast för att skära i fina skivor. Jag lät degen ligga i frysen i ca. 10 minuter. 
Ta bort plastfolien och skär rullarna i ca. 5 mm tjocka skivor. Lägg skivorna på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 7-8 minuter. Låt svalna.
Fyllning:
Bryt nougaten i mindre bitar och lägg i en skål. Värm försiktigt i mikron eller vattenbad tills nougaten blir krämig. Blir den för lös kan man bara låta den svalna, så tjocknar den. Bred nougaten på undersidan av hälften av kakorna och lägg ihop med resten av kakorna. 


Nougat är ju faktiskt så gott!




Receptet kommer från den här boken.





2 kommentarer:

  1. Åh, jag håller med, nougat är toppen <3 Det låter verkligen gott, bra val ;) Vad tycker du om bakboken? Jag har sneglat lite på den också =)

    SvaraRadera
  2. Fin bok, men inte många recept som jag kände väldigt starkt för tyvärr. Tittade i Leilas nya bokbok idag, och den SKA jag köpa! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.