söndag 9 oktober 2011

KYCKLINGGRATÄNG MED FRANSK SENAP OCH LAGRAD OST




Jaha, nu var det visst söndag igen och helgen närmar sig sitt slut. Nå ja, har ju en hel söndagskväll kvar att njuta av. Med storm utanför fönstret kan det inte bli annat än en myspys-söndagskväll i soffan med tända ljus och te. 


I eftermiddag har vi varit och firat min fina kusin Marit som fyller år idag. Hon och jag har samma intresse när det gäller att baka. Hennes kalas brukar innehålla en mängd goda kakor och tårtor, så även idag. 


Innan vi åkte på kalaset lagade jag den här kycklinggratängen med fransk senap, soltorkade tomater och lagrad ost. Serverade den tillsammans med klyftpotatis och en god sallad. Smaken var jättegod och det hela var smidigt att göra. Älskar smidiga kycklingrätter!


Ingredienser 

4 kycklingfiléer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
8 soltorkade tomater
3 äggulor
2 dl riven lagrad ost
2 dl grädde
2 msk fransk senap
salt & peppar


Salta och peppra kycklingen och bryn på båda sidor i smör. Lägg sedan åt sidan. 
Skala och finhacka lök och vitlök. Tärna paprikorna och finhacka de soltorkade tomaterna. 
Fräs lök, vitlök, paprika och soltorkad tomat i smör tills det blir blankt och mjukt. Smöra en ugnsfast form och lägg grönsaksblandningen i formen. Lägg kycklingen på ovanpå.
Vispa ihop grädde, äggulor, riven ost och fransk senap och häll över kycklingen. Gratinera mitt i ugnen i ca. 35 minuter i 225 grader. Servera till valfritt tillbehör.


Snabbt, smidigt och smaskigt!









2 kommentarer:

  1. Åh så gott det ser ut!

    Fin blogg! Kände mig som hemma här... :) (använde mig förr av samma bakgrund)

    SvaraRadera
  2. Smidigt o gott är perfekt, här får du två tips:

    http://eisblume.blogg.se/2011/july/kycklinggratang-med-dijonsenap-och-basilika.html

    http://eisblume.blogg.se/2011/july/indonesisk-kyckling.html

    :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.