onsdag 26 oktober 2011

KLASSISKA CUPCAKES MED VIT CHOKLADTOPPING






I kväll var det bara jag och barnen hemma, och vi bestämde oss för onsdagsmys. Det blev film och popcorn. Sedan att jag halvsov mig igenom filmen var bara ett plus enligt mig. Bil och soffa är underskattade sovplatser tycker jag.


Cupcakes fick det också bli i kväll, men vi har inte hunnit smaka på dem. Men det är en dag i morgon också och fikan är alltså fixad. 


I dessa rosa drömmar gömmer sig en klassisk cupcake med limesmak och på toppen är det en vit chokladtopping med lite röd karamellfärg. 


I morgon förmiddag är det Releaseparty för Röris3 på Friskis & Svettis i Falkenberg. Röris 3 är ett jympaprogram fritt för vem som helst att köpa. Kul barnmusik och roliga rörelser, rörelseglädje alltså! Jag är ledare för barnjympan där och detta är ett lite jippo vi anordnar. 65 stycken barn och vuxna är anmälda, varav många av dessa kommer från förskolor i Falkenberg. Det ska bli så himla mysigt! Vi ska jympa, äta glass och ha fruktstund.
Jag och Evelynn, den andra ledaren, ska till lokalen 1 timme innan start för att blåsa ballonger, 65 stycken för att vara exakt...

Klassiska cupcakes


3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft av en lime


1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vanlijsocker.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det i äggsmeten.
4. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Blanda i rivet skal och saft av en lime.
6. Placera ut formar i en muffinsform och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.


Topping

80 g rumsvarmt smör
150 g philadelfiaost
5 dl florsocker
100 g smält vit choklad
några droppar röd karamellfärg


Smält den vita chokladen i vattenbad.
Vispa smör och philadefiaost tills blandningen blir slät. Blanda ner florsockret lite i taget och därefter den smälta vita chokladen. Tillsätt några droppar röd karamellfärg. 


Spritsa toppingen på cupcaksen och garnera som du önskar!


Kanske detta kan bli någons torsdagsfika.













3 kommentarer:

  1. Vit chokladtopping är nog ändå det bästa sättet att garnera muffins och cupcakes måste jag säga! Så gott <3 Perfekt med rosa nu i oktober också!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.