måndag 24 oktober 2011

KASSLERGRATÄNG MED ANANAS OCH MOZZARELLA







På sista tiden har det mest blivit fika på bloggen, inte för att det skulle vara fel, tvärtom. Bara ett konstaterande från min sida. Dagens inlägg är inte cupcakes utan kassler, haha! Jag vet, det är roligare med cupcakes, men snart är de tillbaka igen. Fick  önskemål från en kollega idag om dubbelnougat. Vad tror ni om dubbelnougatfluff på en cupcake? Helgens uppgift tror jag.


Tillbaka till kasslern nu då. En lite gratäng fick det bli, och god blev den, mycket god.


Ingredienser
500 g kassler
300 g valfri pasta
1 burk skivad ananas
1/2 gul lök
10 st champinjoner
3 dl mellangrädde (vispbar)
1 dl chilisås
Riven mozzarella 


Koka pastan nästan klar. 
Stek kasslerskivor i smör. Lägg åt sidan. 
Bryn löken tillsammans med svampen, salta och peppra lätt. Lägg även detta åt sidan. 
Häll pastan i botten av en ugnsfast form. 
Placera varannan kassler och varannan ananasskiva ovanpå pastan.
Fördela svamp- och lökblandningen ovanpå.
Vispa grädden och blanda i chilisåsen. Häll detta i formen och toppa med riven mozzarellaost.
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. I slutet av tiden satte jag på grillen i ugnen, för att få fin färg på osten. Håll koll bara, det går undan. 


Detta var jättegott och smidigt, perfekt på en vardag! 







1 kommentar:

  1. Dubbelnougatfluff låter ju alldeles ljuvligt, om du kan få ihop det =D Ser fram emot ett sådant inlägg!

    Gratänger är ju aldrig fel, praktiskt och gott! Nu är ju inte kassler något jag äter, men en vegetarisk variant hade jag gärna slukat ;)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.