onsdag 21 september 2011

KYCKLINGGRYTA MED PARMASKINKA


Det blev lite vitt vin över i helgen och för det hade jag en alldeles lysande idé. Nej, inte dricka det... Det får bli ett glas rött, jag är ledig i morgon. Det fick bli en välsmakande kycklinggryta med bland annat vitt vin och parmaskinka. 
Jag fick det här receptet av min vän Annica för mååånga år sedan och den är så god. Kan jag verkligen rekommendera. Det kan jag ju så klart med alla recepten på bloggen. Har ju samlat alla mina favoriter här. Blir så glad av alla kommentarer jag får om bloggen. Fortsätt med det och gärna på bloggen. Vill veta vilka ni är, alla ni runt 100 stycken läsare där ute. 

Ingredienser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
100 g skinka av typen Serrano eller Parma
4 kycklingfilé
6 cocktailtomater
10 champinjoner
1 msk tomatpuré
2 1/2 dl grädde (jag använde nog lite mer, älskar sås!)
1 1/2 dl vitt vin
Salt & Peppar efter smak

Fräs lök och vitlök i smör och olivolja. Tillsätt skinkan och fräs den knaprig. Lägg över i gryta. Stek kycklingen i bitar och lägg över i grytan. Stek sedan svampen och lägg även den i grytan. Tillsätt tomaterna, tomatpuré och vin och låt det koka ner lite. Häll i grädden och smaka av med salt och peppar. 
Servera med pasta och grovt riven parmesanost. 

Vinet sätter jättegod smak både i maten och i glaset bredvid!



1 kommentar:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.