onsdag 10 augusti 2011

KYCKLINGFILÉ FYLLD MED PARMESANOST, CITRON OCH PERSILLADE



I går började jag jobba igen efter ett härligt sommarlov. Det medför att jag nu måste göra lagad mat varje kväll, eller i alla fall några kvällar i veckan. Visst gillar jag att laga mat, men inte vilken mat som helst. I höst får det bli finmat varje dag, så jag får material till bloggen. 


I kväll blev det kycklingfilé, inte till hela familjen dock. Barnen ville hellre ha stekt medisterkorv och stuvade makaroner. Vill ni kanske ha recept och bild på det? Nej, det får ni inte heller. 


Mitt mål är att göra en veckomatsedel, så allt finns hemma när helvetestimmen inträder mellan 5 och 6. Alla är hungriga och ingen mat har mirakulöst tillagat sig själv under dagen. Vi får väl se hur detta kommer gå...


Det här receptet på kycklingen kommer från Santa Maria kryddor.


Ingredienser
4 kycklingfiléer
1 citron, skal och saft
1 msk persillade (färdig kryddblandning)
1 dl riven parmesan
salt & peppar


Blanda rivet citronskal, parmesanost och persillade. Skär ett snitt i kycklingfiléen och fördela citronblandningen där i. Salta och peppra filéerna lite. Bryn i stekpanna och lägg sedan över i ugnsfast form. Häll citronsaften över och stek tills kycklingen är klar, ca. 15-20 minuter i 175 grader. 


Till det här serverade jag gräddstuvad vitkål. Det gjorde sig inte på bild, men var verkligen gott. Jag finstrimlade vitkål och hackade 2 vitlöksklyftor. Detta stekte jag i lite smör tills det mjuknat lite. Därefter hällde jag på lite matlagningsgrädde och creme fraiche och det fick puttra vidare tills det mjuknat tillräckligt. Smaka av med salt och peppar. 


Smaskens!

1 kommentar:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.