onsdag 13 juli 2011

SYSTERKAKA


Jag gick låg- och mellanstadiet på Möllevägsskolan i Falkenberg. Skolan finns inte längre, men väl Västra Bageriet, granne med skolan. Min favorit där då var Systerkaka med extra glasyr. Kände att jag var tvungen att testa att baka detta hemma. Min kaka blev ganska hög eftersom jag inte riktigt följde måtten för bitarna. Receptet räcker säkert till tre stycken kakor i stället för två som jag gjorde. God blev den i alla fall!




Ingredienser
14-17 dl mjöl
150 gr smör
5 dl mjölk
1 ½ dl socker
1 tsk salt
50 gr jäst
2 tsk malen kardemumma


Vaniljkräm
2 äggulor
2 msk strösocker
4 tsk vetemjöl
1 dl vispgrädde
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker


Mandelfyllning
200 g mandelmassa
100 g smör
1 tsk kardemumma
2 msk ljus sirap


Pensla med ägg
Garnera med:
4 dl florsocker
4 tsk vatten


Gör så här
1. Smält smöret, häll i mjölken och värm till fingervarmt. 
2. Häll degvätskan över jästen och tillsätt socker, salt, kardemumma och 14 dl vetemjöl. 
3. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt mera mjöl om den är kladdig. Strö över lite mjöl över degen och låt jäsa i 30-40 minuter. Under tiden kan man göra fyllningen.
4. Vispa ihop äggulor och socker i en kastrull. Tillsätt mjölet under vispning. Vispa i grädde och mjölk. Sjud under omrörning tills krämen tjocknar. Låt svalna och rör i vaniljsocker. 
5. Rör ihop riven mandelmassa, smör, kardemumma och sirap.
6. Ta därefter upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig.
7. Kavla ut degen till en platta 20x40 cm. Bred över mandelfyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär i 5 cm breda bitar och ställ med snittytan upp i en smord form. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
8. Pensla med uppvispat ägg och klicka vaniljkrämen över bullarna. Grädda i 35 minuter i 225 grader.
9. Rör ihop florsocker och vatten och glasera den avsvalnade kakan.





4 kommentarer:

  1. hej! japp, dit gick man väl en sväng efter skolan och köpte systerkaka titt som tätt. ska prova ditt recept till helgen! väldans fin blogg! kram Annika Nylander

    SvaraRadera
  2. Vilken fin sida! Skall prova detta receptet. Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Blev den som västras systerkaka? Tänkte testa mig på att göra en dito.

    SvaraRadera
  4. testade ditt recept. Har inte smakat ännu utan den står på svalning just nu.
    men 14 dl mjöl direkt mättade degen lite väl mycket för mig. Och efter 20 minuter hade den tyvärr antagit en något mörkare yta än jag hade tänkt mig, det slog mig först sedan att bullar står inne för det mesta på samma temperatur sådär en 8-10 minuter max så tiden var kanske tilltagen i överkant? Men jag skall absolut låta familjen väl smaka om en stund.

    Supertack för receptet som var roligt att följa!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.