söndag 18 april 2021

PESTO PÅ SOLROSFRÖN, VÄSTERBOTTENOST & CAMELINAOLJA



Jag har två gånger fått en flaska camelinaolja i min Smakbox och fram tills idag har den bara fått stå i skafferiet. Idag smakade jag den och upptäckte då att den i smak inte var helt olik olivolja. Det var då jag bestämde mig för att använde den i kvällens middag. 

Vad är då camelinaolja? Ja, det fick jag googla fram. Jag hittade då att camelinaoljan är framställd av frön från kulturväxten oljedådra och den odlas nu en dryg timme från Stockholm. Oljan är 100% ekologisk och både frön och olja innehåller mycket Omega3 och många andra nyttiga näringsämnen. Oljan har en lätt nötig smak och kan värmas upp till 245 grader så den har många användningsområden. 




Jag har även fått rostade camelinafrön i Smakboxen, men dessa har jag ännu inte använt. 

Gå gärna in på www.camelinaofsweden.se och läs mer. 

Från och med i dag kommer jag absolut att använda mig mer av camelinaoljan. Ska testa att steka i den också tänker jag. 




Pesto

1 dl solrosfrön

2 vitlöksklyftor

2 krukor färsk basilika

3 dl camelinaolja

2 dl västerbottenost

2 dl parmesanost

flingsalt & svartpeppar


Börja med att torrosta solrosfröna i en torr stekpanna. Riv sedan osten grovt. 

Mixa solroskärnorna tillsammans med pressad vitlök, basilika, olja och hälften av osten. 

Lägg över i skål och rör ner resten av osten och smaka av med flingsalt och svartpeppar. 



Lite av peston använde jag dessutom till en riktigt god och krämig burrata. Peston klickades ut på burratan och tillsammans med tärnad tomat, färsk basilka, basilikaolja, flingsalt & svartpeppar blev det fantastiskt gott! En favorit alla dagar i veckan!




//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.