torsdag 11 mars 2021

ASIATISK TACO - LAXCEVICHE MED AVOKADO OCH SESAM- & SOJADRESSING

I går åt vi Laxceviche med avokado på friterat rispapper, mat som man annars kanske inte tänker som en onsdagsmiddag. Men min tanke är att ni då har tid på er att köpa hem ingredienser lagom till helgen. Tänk vad jag får genomgå för er skull... 

Detta ser riktigt proffsigt ut, men är väldigt lätt att göra. Det är min favoritkombo. Välj om ni vill äta det som en liten förrätt eller som huvudrätt. Vilket som är lika rätt. I går blev det bubbelvatten i glaset, men kan tänka mig att ett iskallt glas bubbel varit mycket passande till. 

Jag använde vanlig lax, ingen Salmalax. Laxen har legat i frysen och det är därför inga problem. Syran i limen gör dessutom att laxen "tillagas" så den känns inte rå. Är du osäker så fråga din fiskhandlare. 




Laxceviche

500 g laxfilé

1 1/2 lime, saften

2 msk ponzusoja

1/2 rödlök

2 avokado

1 tomat

1/3 gurka

färsk koriander

1/2 picklad röd chili, eller färsk

chili explosion från Santa Maria

flingsalt & svartpeppar

rostad lök

alfaalfagroddar


Skär laxen i 1 cm tärningar, lägg i en skål och häll på limesaften och sojan. Låt marinera i kylskåp i ca. 30 minuter. 

Hacka gurka, urkärnad tomat, chili och rödlök fint. Skär avokadon i centimeterstora bitar. Vänd försiktigt ner detta och hackad koriander i laxen. Smaka av med flingsalt, svartpeppar och gärna chiliexplosion. 


Sesam- & sojadressing

1 dl Hellmanns majonnäs

1 dl créme fraiche

1 dl grekisk yoghurt

2-3 msk japansk soja

1-2 tsk sesamolja


Blanda samman majjo, créme fraiche och grekisk yoghurt. Tillsätt soja och sesamolja lite i taget tills dess att önskad smak uppnås. 


Friterade rispapper

rispapper

frityrolja


Värm upp oljan i vid gryta. Ha lock i närheten. 

Lägg försiktigt ner ett rispapper i taget i den heta oljan. Det tar inte många sekunder innan rispappret är klart. Väldigt "satisfying" att se detta hända. 





När alla delar är klara är det bara att servera. Jag valde att lägga upp på ett helt rispapper. Kanske mest för bilden, då jag ändå var tvungen att dela när jag skulle äta den. 

Toppa alltså det friterade rispappret med laxcevichen, klicka på lite dressing. Strö över lite rostad lök och toppa med alfaalfagroddar. Sedan är det bara att moffa!





Hoppas ni vill testa detta!


//Malin















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.