söndag 28 februari 2021

VEGETARISKA BIFFAR PÅ SPETT, GREKISK SALLAD & TZATZIKI



Nu är jag sugen på sol och värme. Inte i första hand en utlandssemester kanske, det får vänta tills dess att det j...a viruset är utrotat. Ska jag lägga pengar på en semesterresa vill jag kunna njuta fullt ut och inte vara begränsad. Meeen jag längtar till tvåsiffriga siffror på temometern. Gärna fler dagar som i måndags, till att börja med. Sedan kan vi dra på några grader och så hålla i sig till oktober. Japp, bestämt!

Även om inte Grekland är planerat inom det närmaste, kan man i alla fall få njuta av landets matkultur och det utan att lämna Sveriges gränser. Håll till godo!

Två av ingredienserna kom med i månadens Smakbox. Med koden MALINSDINER får du 20% rabatt på din första box vid start av prenumeration. Gå in på SMAKBOX och läs mer. Jag älskar Smakbox!


Vegetariska biffar på spett

450 g formbar färs från Anamma

1/2 rödlök

3 msk tomatpuré frtån Mutti

1 msk soja

1 msk olivolja

2-3 tsk torkad oregano

75 g fetaost

chiliexplosion

flingsalt & svartpeppar

smör och olivolja att steka i


För det första gäller det att ta fram färsen i tid. Den måste vara helt tinad innan den används. 

Blanda färsen med resterande ingredienser. Fetaosten ska vara grovt smulad. Blanda noga, gärna med händerna. 




Forma till avlånga biffar och stek i olivolja & smör. Välj om du vill göra dem till spett eller inte.  


Tzatziki

3 dl äkta grekisk yoghurt från Fontana

1/2 gurka

3 vitlöksklyftor

2 msk olivolja

svartpeppar & chiliexplosion

 

Riv gurkan på rivjärn och låt rinna av i finmaskig sil. Salta lite lätt på gurkan.

Blanda samman gurka med yoghurt och pressa i vitlök. Blanda ner 1 msk olivolja och ringla resten ovanpå. Dra även några varv med pepparkvarnen och krydda chiliexplosion. 




Grekisk sallad

Isbergssallad

tomater

gurka

rödlök

oliver

fetaost

olivolja 

torkad oregano


Tänker att det räcker med att skriva ner vad jag har i salladen. Mängden kan man välja helt på egen hand. 




Jag serverade ugnsrostade potatisklyftor på bakpotatis till middagen. Torkad oregano fick smaksätta även potatisen. 


Det blev även lite stekt kycklingfilé, för den som
hellre ville ha det. 


Καλό φαγητό! 


//Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.