söndag 24 november 2019

GLUTENFRIA CHOKLADBROWNIES MED CHOKLADFROSTING, TOPPADE MED HACKADE NÖTTER


Jag vann! Jag vann en hel låda fylld till bredden med nötter av olika slag från företaget Talanda. En fantastisk kul vinst, då jag älskar nötter. Jag är ingen chipstjej, men nötter går det lätt ner ett gäng till helgvinet. Nötter är även väldigt bra att ha och baka med. Den här brownien hade kunnat innehålla nötter även i kakan, men jag valde ändå, den här gången, att låta dem toppa kakan. 



Chokladbrownies
280 g smör
200 g socker
2 tsk vaniljsocker
95 g kakao
3 ägg
70 g kokosmjöl

Lägg socker, kakao och smör i en rostfri bunke. Placera bunken över vattenbad och låt blandningen sakta smälta samman. Låt svalna.

Rör ner ett kylskåpskallt ägg i taget i chokladblandningen. Och vänd därefter ner mjölet.

Klä en mindre form, 30x20 cm, med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda i 160 grader i ca 25-30 minuter.




Chokladfrosting
200 g Philadelphiaost
100 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100g valfri chokolad, jag valde den här gången mjölkchoklad

Vispa färskost och smör krämigt. Tillsätt vaniljsockret och därefter florsockret lite i taget. Smält chokladen i vattenbad och låt svalna lite. Vispa sedan ner det i frostingen. 


Skär brownien i lagom stora bitar och toppa med frostingen. Strö över grovhackade lättsaltade nötter. 





Mums!


//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.