måndag 11 mars 2019

HEL SOJA- & SWEETCHILIKYCKLING, SPENATVÄNDA ROTFRUKTER & KALL PEPPARROTTSSÅS

Jag tycker det är svårt att få till bra namn på det jag lagar. Jag menar de recept jag kommer på och som liksom inte har ett färdigt namn. Namnet på kvällens middag kanske är lite "over the top", men jag vill ju få med allt gott direkt. Risken finns dock att ni tröttnar redan innan ni ens läst klart rubriken på inlägget. Men jag vill ju ändå att namnet på maträtten ska locka er tillräckligt för att sedan gå in och läsa receptet och ännu hellre, gå in och läsa och därefter laga maten själva hemma i ert kök. Ja, tänk vilka I-landsproblem va? 

Men har ni nu ändå bemödat er att läsa ända hit, så tycker jag allt att ni kan hänga kvar en stund och läsa receptet. Kanske ni också kan skriva ner ingredienserna på handlingslistan och laga det senare i veckan. Vad tror ni om det? Brukar ni förresten laga några av mina recept? Hade varit kul att få lite feedback i så fall. Tagga mig gärna vid era matbilder, där ni inspirerats av mig eller helt enkelt kört copy paste på allt. Vilket som är lika kul!





Soja- & sweetchilikyckling i ugn
1 hel kyckling
1 dl kinesisk soja
1 dl sweetchilisås
svartpeppar

Ta bort bröstbenet på kyckling och vik ut den i en ugnsform. Bröstfiléerna ska alltså vara ytterst efter kycklingen vridits ut.





Snitta kycklingen med en vass kniv. Häll över soja och sweetchilisås och massera in kycklingen på ovansidan och undersidan. Avsluta med att dra några varv med pepparkvarnen. 

Baka i ugnen på 200 grader tills kyckling fått fin färg och är klar inuti. Det tar ca. 35-45 minuter. 


Ugnsrostade rotfrukter med färsk spenat
färska rödbetor
delikatesspotatis
morötter
vitlöksolja
flingsalt
provensalska örter

Skala betor och skär i klyftor. Potatisen klyftas med skalet på. Morötter skalas och skärs i tjocka stavar. Lägg i rader på bakpappersklädd plåt. Jag tycker det är bäst att inte blanda dem innan de går in i ugnen, då betorna färgar av på det mesta. Ringla över olja och strö över flingsalt och örter. 




Baka samtidigt som kycklingen i ugnen. Känn med sticka om rotfrukterna är klara. Blanda sedan de mjuka rotfrukterna med 100 g färsk spenat. Strö över lite flingsalt och ringla över lite olja. 





Kall pepparrotssås
1 dl créme fraiche
1 dl turkisk yoghurt
1-2 dl finriven pepparrot
1 tsk flytande honung
flingsalt & svartpeppar

Blanda samman alla ingredienser, smaka av med salt och svartpeppar







Smaklig spis!

//Malin




2 kommentarer:

  1. Älskar pepparrot och kyckling och rotfrukter, så där fångade du mig. Gör dock aldrig hel kyckling, utan kör alltid kycklingfiléer. Men oavsett så blev jag sugen!

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många goda ingredienser här.

      Kram kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.