onsdag 10 oktober 2018

PANANGKYCKLINGGRYTA MED KOKOSMJÖLK



Jaha, det är nu nästan 1 månad sedan förra inlägget och det är ju klart lite trist. Inte trist att jag äntligen för tummen ur att blogga, men trist att det blir så sällan. Jag får fler och fler följare på Instagram, men på bloggen inte riktigt likadant. Jag förstår varför, för jag gör likadant. Det blir mycket flickande på Instagram för mig, men inte lika ofta jag klickar mig vidare in på bloggar nu för tiden. Det är väl så det får vara helt enkelt.

Tillbaka till kvällens inlägg då, ett inlägg som blivit av och som man då ska hedra... Nja, inte hedra kanske men i alla fall läsa och i bästa fall laga själv. 

Kvällens middag får ni tacka Ella för, inte så att hon lagat det men hon önskade det. Asiatiskt är, som sagt tidigare, hennes absoluta favorit. 

Kycklinggryta 
600g kycklingfilé
2-3msk panangcurrypasta
2 tsk socker
400ml kokosmjölk
100ml vatten
1 msk fisksås
1 msk soja
2 salladslökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 gul paprika
1 orange paprika
2 morötter
100g sockerärtor
1/2 lime


Börja med att förbereda grönsakerna genom att dela dem i lagom stora bitar. Vad som är lagom kan man välja själv. Hacka även vitlök och chili. Strimla därefter kycklingfiléerna. 

Fräs currypastan med sockret i naturell olja i ca. 1/2 minut. Tillsätt sedan chili och vitlök och fräs på nån minut till. Häll därefter i kokosmjölk, vatten, fisksås och soja. Låt puttra i några minuter. Tillsätt sedan kycklingstrimlorna och låt koka upp igen och även småsjuda i ca. 5 minuter. Lägg därefter i grönsakerna och låt småkoka tills morötterna är lagom mjuka. Lagom är viktigt, låt dem inte bli överkokta. Avsluta med att pressa i limejuice och smaka av om det behövs mer sötma eller sälta. 

Servera med antingen jasminris, eller äggnudlar som vi hade. Färsk koriander är också gott att ha som topping. 

Tycker du om koriander?


 Smaklig måltid!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.