onsdag 12 september 2018

RISNUDELSALLAD MED AVOKADO OCH RÄKOR


Detta, mina vänner, är otroligt gott! Så gott så att jag lätt skulle kunna tänka mig att äta det flera gånger i veckan. Så fräscht och relativt lätt att laga också, vilket alltid är att föredra. Dressingen är även perfekt till färska vårrullar och till dumplings. Säkert till mycket annat också, för den är makalöst god!  

Risnudelsallad
200g tunna risnudlar
150g sockerärtor
1 gul paprika
1 röd paprika
2 morötter
3 salladslökar
2 avokado
1 kruka koriander
2 msk rostade sesamfrön

300g vannameiräkor, råa
1 röd chili
1 vitlöksklyfta

Börja med att förbereda nudlarna. Detta gör du genom att hälla hett vatten ovanpå dem tills det täcker. Täck med plastfolie och låt stå i ca. 5 minuter. Inte längre. Sila av nudlarna och skölj i kallt vatten. ställ åt sidan.

Koka upp vatten och lägg i sockerärtorna, låt småkoka i 2-3 minuter. Häll av vattnet och skölj i iskallt vatten för att stoppa kokningsprocessen. Dela varje ärta i 3 bitar. 

Förbered resterande grönsaker genom att strimla morot tunt och  skiva lök och paprika. Lägg detta i skål tillsammans med sockerärtorna. Skär även avokadon i bitar, men lägg dessa åt sidan så länge.

Klipp nudlarna i mindre bitar och blanda ner tillsammans med grönsakerna. Tillsätt även 2/3 av koriandern. Vänd även ner avokadon försiktigt. 

Nu till räkorna. Jag använde frysta råa räkor som jag, när de tinat, skalade. Fräs räkorna i olivolja och tillsätt hackad vitlök och chili. Var försiktig så inte räkorna översteks. 

Häll dressingen på salladen, men spara lite till serveringen. Lägg upp salladen på stort uppläggningsfat och lägg de chili- & vitlöksstekta räkorna ovanpå. Dekorera med massa koriander, skivad chili och rostade sesamfrön. Sesamfröna rostas i torr stekpanna. 





Dressing
4 msk fisksås
2 msk japansk soja
2 msk sesamolja
2 msk sweet chilisås
1 1/2 msk flytande honung
juice av en lime
1 röd chili, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade. 

Blanda samman alla ingredienserna till dressingen. 





Nudlarna i den här rätten var med i senaste Smakbox, som för övrigt var en extra trevlig låda den här gången. Jag har ett samarbete med Smakbox, vilket gör att ni nu kan få 25% rabatt på er första box om ni skriver in MALINSDINER som kod i rutan för erbjudande. Ni får då även en flaska ekologisk äpplemust från GodDryck Sverige, som även ger vinsten till välgörenhet. Dubbelt så bra! 

Smartbox kostar vanligtvis 199kr inkl frakt och kommer varannan månad. Jag älskar Smartbox, det är så kul att öppna lådan när den kommer. Allt som oftast är jag nöjd med innehållet i lådan. Kanske att jag tröttnat på produkter från Risenta, men förutom det är jag supernöjd! Man kan när som helst pausa eller säga upp sin prenumeration.








//Malin











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.