söndag 12 februari 2017

FÄRSK HEMMAGJORD PASTA & KYCKLINGGRYTA MED PARMESAN, SOLTORKADE TOMATER OCH FÄRSK SPENAT


Jag har blivit beroende av min pastamaskin och det tar emot koka annan vanlig. Känns som om jag måste göra egen, nu när jag har min silverblänkande vevmaskin. Det är för övrigt väldigt lätt att göra det, så det är inte en stor grej. Mer kanske att det tar lite tid, med först degen, som ska vila och sedan "kavlas" ut och göras till tagliatelle. Degen innehåller ju ingredienser man ofta har hemma, förutom durummjöl då. Men framöver ska det vara en mjölsort som alltid finns i skafferiet. 

Den här måltiden innehåller många av mina favoriter, såsom färsk spenat, soltorkade tomater och parmesan. Att sedan sätta samman dessa till en krämigt god pastasås gjorde det hela ännu lite bättre. 

Kycklinggryta med parmesan, soltorkade tomater & färsk spenat
5 kycklingfiléer
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
7 soltorkade tomater
4-5 dl finriven parmesan
100g färsk spenat
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
1 dl Smetana (el. créme fraiche)
flingsalt & svartpeppar

Skär kycklingen i skivor och förbered övriga ingredienser. Dvs. finhacka vitlöken, strimla lök och soltorkade tomater, skölj spenaten och riv parmesanosten.

Bryn kycklingen i olja och smör, salta och peppra. Lägg i lök och vitlök och låt fräsa med ett par minuter. Tillsätt tomaterna och hälften av osten. Häll på vatten och smula ner buljongtärningen och ha i sojan. Jag kokade upp vattnet innan jag tillsatte det. Låt grytan småputtra i ca. 20 minuter. Ha sedan i Smetana och hälften av spenaten. Vänd runt och låt puttra i ett par minuter till. Smaka av med salt och peppar och vänd sedan ner resterande spenat. 

Servera till pasta, eller kanske ris om man föredrar det. 



Pastan har jag lagt ut recept på tidigare. HÄR hittar ni det. Det går ju förstås utmärkt att koka köpt pasta också, antingen torkad eller färsk. Jag föredrar då färsk pasta, blir nästan som egengjord. 


Ha nu en trevlig söndagskväll!


//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.