fredag 15 juli 2016

FÄRSK SPENAT MED PÄRON, CHÉVRE, VALNÖTTER OCH HONUNGSVINÄGRETT


Jag vet att jag är vuxen, väldigt vuxen. Jag har liksom fått inse det, hur trist det än är. Har ju en dotter som nästan är så gammal som jag känner mig, inte riktigt kanske. Snart 14 år är ingen ålder jag vill göra om. Visst var det roligt och ganska kravlöst, men ändå inte en ålder jag velat fastna i. 

I min butik Annies Stuga har jag en skylt där det står:


"My mind says: I´m in my twenties. My body says: Yeah, you wish"

Allt kan jag kanske inte heller skylla åldern på, lite har jag tuggat till själv också... Framför allt nu när jag precis tillbringat 4 dagar i London.

Mina smaklökar har vuxnat till sig mycket på senare år. Det är ju något positivt med det hela. Jag har lärt mig uppskatta andra saker än jag gjorde när jag var yngre. Kanske inte andra saker utan fler saker. Mest stolt är jag över att nu tycka om tomater. Big thing! En annan sak är chévre. Kanske den smak jag senast lärt mig tycka om. Måste fortfarande vara i ackompanjemang med lite honung och annat gott. Men ändå!

Dagens recept är en riktigt god sallad som passar som tillbehör till grillat eller som en liten lätt egen maträtt. Fullkomligt älskar detta!  

Spenatsallad med chévre & päron
200 g färsk spenat
2 päron
2 små rullar chévre
1 1/2 dl valnötter
créme de balsamico

vinägrett
1/2 dl citronolja (Gunnarshögs rapsolja)
1 msk vitvinsvinäger
1 msk flytande honung
flingsalt & nymalen svartpeppar

Skölj spenaten och lägg på fint fat. Skär päronen i tunna skivor och lägg på spenaten. Blanda samman vinägretten och ringla över salladen. Skär chévren i skivor och lägg på bakplåtspapper. Baka lite kort i ugnen på 175 grader tills den fått lite färg och börjat smälta lite. 
Toppa salladen med chévren och ringla över ytterligare lite vinägrett och créme de balsamico. Toppa med grovhackade valnötter. 






//Malin



1 kommentar:

  1. Verkar riktigt gott. Jag har för några år sedan börja tycka om oliver kunde knappt känna lukten av dem förr :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.