söndag 1 november 2015

VALNÖTSBRÖD SOM VIKS OCH VILAR, VIKS OCH VILAR



Alltså bröd, hembakat bröd, finns det något godare? Nybakat hembakat bröd får nog ligga med på topplistan över sådant jag skulle kunna leva på resten av mitt liv. Jag bakar vanligtvis inte bröd så ofta, varför vet jag inte. Men den sista tiden har jag varit ganska flitig faktiskt. 

Jag är verkligen ingen surdegsbagare, har problem med att komma i håg att mata den stackars degen. Har heller inga växter som kräver omsorg, av exakt samma anledning. Jag lovar er dock att jag tar god hand om mina barn, de glöms sällan bort... 

Mitt barn Ella älskade det här brödet. Hon har nog nötter med på sin lista över favoritmat/snacks. Hon tokdiggar nötter, alla utom hasselnötter skulle jag tro. När hon insåg att det här brödet bara innehöll valnötter och inga enligt henne, "äckliga fruktbitar" så jublade min snart 13-åriga dotter. 

Receptet kommer från min brödguru Mattias Johanssons brödbok Bröd Bröd Bröd. En toppenbok om man älskar bröd. Där finns både enklare bröd och några lite krångligare varianter. Mattias Johanssonns tidigare brödbok Enklare bröd är en riktigt favoritbok. Mitt favoritbröd Vik-vila-brödet kommer från den boken. Det här brödet är faktiskt också ett vik-vila-bröd, mitt favoritsätt att baka bröd på! 

Valnötsbröd
10g (1/5 pkt) jäst
350g (3 1/2 dl) kallt vatten
375g (6 1/4dl) vetemjöl special
75g (1 1/4dl) rågmjöl
30g (1 1/2 msk) honung
12g (2tsk) salt
150g (3 1/4dl) valnötter

Rör ihop alla ingredienserna, utom valnötterna, till en deg i en bunke. Degen behöver inte knådas, utan bara gå ihop. Blanda ner valnötterna. Täck bunken med plastfolie och låt vila i ca. 30 minuter.

Vik degen; ta tag i degens ytterkant med fuktad hand, dra försiktigt i den och vik den in mot mitten. Ta nytt tag och upprepa tills du gått ett varv. Täck med folie igen och låt vila ytterligare 30 minuter. 

Upprepa degvikningen i förra momentet, täck bunken och låt degen dra i ca. 1timme. 

Skrapa ur degen på rikligt mjölad bakhandduk (använd rågmjöl) och vik ihop den till en limpa. Vänd degen så att skarven hamnar nedåt. Vik över handduken kanter och låt jäsa i ca. 45-60 minuter. 

Sätt ugnen på 250 grader i god tid, minst 30 minuter före gräddning. 

Lägg degen med skarven uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Eller skjutsa in brödet direkt på en baksten. Sänk temperaturen till 230 grader och grädda brödet i mitten av ugnen i ca. 35 minuter. Låt svalna på galler. 




Får bli nytt bröd snart som tusan, detta innan Ella äter upp alla valnötterna jag köpt hem.



Ha en bra vecka!

//Malin




1 kommentar:

  1. Jag har också börjat baka bröd som aldrig förr. Jag har inga barn hemma längre så växterna får sitt. Mitt problem är snarare att de växer sig för stora och så får jag ge bort dem för att de inte ryms i mina fönster. Galet!

    Det här brödet ser gott ut och nötter är mums! Kramar från en som är usel på att kommentera numera!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.