torsdag 22 oktober 2015

PESTO - EN LYXIG SNABBRÄTT




Pesto är så gott och riktigt lätt att göra. Men om man tittar på bilden ovan så får man inte känslan av en lättlagad rätt, utan den ser riktigt lyxig ut. Lyxig nog att bjuda på när man får gäster tycker jag. Det är sällan jag har en hel dag på mig att förbereda inför en middagsbjudning, då är maträtter som denna bra att kunna bjuda på. Det viktigaste är gästerna, att umgås och att maten är god. Hur lång tid man lagt ner på maten är inte det viktigaste. 

Man kan välja om man vill äta den med lite goda charkuterier eller om man vill äta den helt vegetarisk. 

Jag använde en basilikarapsolja från Gunnarshögs gård. En olja som jag säljer i min butik Annies Stuga. Då får man lite extra smak av basilika. Vanligtvis använder jag olivolja, vilket blir väldigt bra det också. 

Pesto
1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor
50 g pinjenötter
2 dl olivolja
80 g riven parmesanost
Flingsalt & nymalen svartpeppar

Rosta pinjenötterna i torr stekpanna. Försiktig så de inte bränns. Mixa basilika, vitlök och pinjenötter i mixer eller matberedare. Tillsätt olja lite i taget och blanda till sist i riven parmesan. Smaka av med salt och peppar. 

Koka 500 g pasta och servera direkt. Välj att blanda runt peston med pastan eller att klicka det på toppen. Hyvla eller strö över lite parmesan vid servering. 





I morgon är det fredag, jippi!


//Malin





2 kommentarer:

  1. Så gott det låter. Jag måste testa någon dag.

    SvaraRadera
  2. Både rapsoljan med citronsmak och med vitlökssmak fungerar också kanoners bra att ha i peston, dom är verkligen bra dom där oljorna. Och så klart smak och sällskap är det absolut viktigaste - utan dom är det ju ingen tillställning:)

    Ha en fin helg Malin,
    stor kram på dej!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.