måndag 7 september 2015

ÄGGMUFFINS MED PASTRAMI OCH VÄSTERBOTTENOST


Måndagar kommer att bli stressiga i höst och middagen kommer att intas under olika tider för alla i familjen. Jag slutar halv fem och tio minuter över fem ska Ludvig köras till handbollsträning. Det blev i dag bara en överlämning av bilnyckel till Lars, då han drog taxilotten den här gången. Ella går på dans i stan, till vilken hon tar bussen. Hon kommer insläntrandes vid halv sju, hungrig på mat. 

I dag blev det pannkakor till barnen och äggmuffins med lite sallad till mig och Lars. Jag gillar dessa små omelettmuffinsen, då man kan lägga i lite allt möjligt. Man tager vad man haver helt enkelt. Jag hade bra med charkuterier över från min födelsedag, så dessa togs upp från frysen. En liten bit Västerbottenostbit låg glömd i kylen samt gräslök sedan helgens kalla örtsås. Tänk så bra det kan bli!

Jag hade typ 14 äggvitor i kylen, från helgens créme brulee, så muffinsen innehåller lite extra äggvita, men icke nödvändigt.

Äggmuffins
8 ägg
2 dl vispgrädde
2 msk finhackad gräslök
2 dl strimlad pastrami (skinka)
2 dl riven Västerbottenost
1 röd paprika
flingsalt & svartpeppar

Ställ pappersformar i muffinsform eller smöra formen väl. Vispa samman ägg, grädde, gräslök, salt och peppar. Lägg pastrami, ost och paprika i formarna och toppa med äggstanningen. Baka i ugnen i ca 20-25 minuter till de har härligt gyllene färg och är höga och fina. Var dock beredd på att de kommer att sjunka ihop... 




Jag hade tyvärr inte mycket salladsingredienser hemma, men lite grönsallad med basilikaolja och flingsalt funkade bra.




//Malin







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.