torsdag 30 juli 2015

VINBÄRSKAKA MED HAVRECRUMBLE


Nu är det säsong för de röda sura vinbären. Jag har ingen egen buske utan får åka till mina föräldrar för att plocka. Eller nu ljuger jag... Jag skickar dit barnen så att de får göra slavarbetet. Ella älskar allt surt, så vinbär faller henne i smaken. Ludvig, som ni vet, gillar inte så mycket och då inte heller vinbär. 

Googlade runt på vinbärskaka och hittade då detta förträffliga recept på bloggen A lovely cake. Bloggen verkar inte vara aktiv just nu, men det fanns mycket gott i receptbanken där.

Jag älskar crumble och jag älskar kardemumma, denna kaka innehåller båda två. Lycka! Jag serverade den i stugan i dag och då tillsamman med vispad grädde. Grädde ur vår nyinköpta gräddsifon. Håller med Helena om att gräddsifon borde bli Årets julklapp 2015. Bra till det mesta och mer därtill. Köp, bara köp! 

Rödvinbärskaka med havrecrumble
150 g smör
1/2 dl mjölk
3 ägg
3 dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3-4 dl röda vinbär

Havrecrumle
1 1/2 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smält smör

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör sedan i mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner smör, mjölk och kardemumma i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en liten skål. Sikta ner det under försiktig omrörning i smeten. Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna (cirka 25 x 35 cm). Strö över vinbären. Smält smöret till toppingen och blanda samman alla ingredienser. Strö toppingen över bären. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Låt svalna. 





Ha en skön kväll!


//Malin


2 kommentarer:

  1. Gott med syrliga vinbär och havrecrumble är som pricken på i:et. Kram!

    SvaraRadera
  2. Mums mums mums stor kram från ett soligt Öland kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.