lördag 2 maj 2015

VANILJSMÖRBULLAR



Vaniljbullar, dessa ljuvliga bakverk gjorda på äkta smör och äkta kärlek. Skulle nog kunna äta ihjäl mig på nybakade bullar. Vilken sort är mindre viktigt bara det är en bulle. 

Ställde i morse klockan för att hinna baka bullar innan stugan öppnade klockan 11.00. Hoppas att några kunder är sugna på lite fika i solen utanför butiken idag. Det blåser som tusan i Glommen, men precis utanför stugan är det faktiskt lä. 


Vaniljsmörbullar
50 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
1 1/2 dl strösocker
1 krm salt
3 ägg
225 g smör, rumsvarmt
11–13 dl vetemjöl

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Dekorering
1 ägg
pärlsocker


Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp.

Tillsätt socker, salt, ägg, smör och mjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

Fyllning: Blanda ihop alla ingredienserna till fyllningen i en bunke. Klicka ut ca 25 små högar på en tallrik och ställ den i frysen medan degen jäser.

Knåda igenom degen och dela den i ca 25 bitar. Gör en boll av varje degbit och lägg dem i formar ställda på en plåt eller i muffinsplåt.

Ta ut smörklickarna ur frysen och tryck ner en bit i varje bulle. Låt bullarna jäsa i ca 25 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.


Grädda bullarna mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna på ett galler.

Recept från Tidningen Hembakat


Ha en skön lördag!
//Malin




1 kommentar:

  1. Så fins och goda. Hoppas jag en dag kan komma förbi din butik och äta dina goda bakverk. Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.