onsdag 6 maj 2015

HEMMAGJORD BBQ-SÅS PERFEKT TILL EN DRAGEN GRIS, ELLER VARFÖR INTE ETT DRAGET VILDSVIN




Vi har två frysar hemma, varav en är en stor gammeldags pjäs som öppnas som en kista. I den skulle det få plats en hel gris. Det i en tom frys, men just nu får det inte ens plats en endaste liten kortlett där i. Jag har lovat mig själv att inte köpa hem mer kött, kyckling, köttfärs eller bröd. Fanns massor där i. Nu måste jag jobba mig igenom frysboxen innan jag får köpa mer. Kommer med all säkerhet att misslyckas med detta, men min inställning är den rätta i alla fall. 

I går gjorde jag i alla fall av med en vildsvinsstek. Fick mersmak för Pulled pork efter helgens middag hos vänner i Glommen. Det är verkligen hur gott som helst! Så mycket bättre än vanliga tacos, även om tillbehören är de samma. Nu kan man ju inte kalla det jag gjorde för Pulled pork utan snarare Pulled wild boar, typ samma samma bara lite bättre. 

Jag har gjort Pulled pork tidigare, men då oftast använt mig av färdig bbq-sås. Jag tycker att Baby Ray´s såser är jättegoda, så det brukar oftast bli att jag använder dem. Nu hade jag ingen sås hemma och fick därför göra egen. Med andra ord var det tur att jag inte hade något färdigsås hemma. Hemmagjort är i alltid bättre, och det av flera olika anledningar, bl.a. inga konstiga ingredienser och mindre socker. Även om all bbq-sås innehåller socker så är det i alla fall mindre i egengjord. 

Receptet hittade jag på en nyfunnen blogg med det passande namnet Jävligt Gott. En trevlig blogg med massa goda vegetariska recept. Jag gjorde några småändringar i receptet, bland annat fick lite av Lars fulwhiskey åka ner i såsen. Jag kommer absolut att göra såsen igen. Perfekt att ha i kylen på sommaren.





BBQ-Sås, ca 4 dl
2 1/2 dl ketchup
1/2 dl vitvinsvinäger
1/2 dl farinsocker
1/2 dl agavesirap
2 msk dijonsenap
2 tsk rökig whiskey 
1 gul lök
4 klyftor vitlök
1 msk chipotlepulver 
2 tsk rökt paprikapulver
1 msk mald spiskummin
1 msk malda korianderfrön
1 stort lagerblad
2 tsk tamarisoja (valfri soja)
Olja till stekning
Salt och peppar

Hacka löken och bryn den på medelvärme i en gryta tills den fått lite färg. Pressa ner vitlöken och stek någon minut till. Ha därefter i alla kryddorna och lite vatten och låt fräsa med i några sekunder innan du har i resten av ingredienserna. 

Låt koka ihop under lock i ca 10 minuter och smaka därefter av. Kanske du känner att du vill ha i mer av någon ingrediens. Låt sedan såsen småputtra i ytterligare 20 minuter. 




Jag lät såsen kallna och vila i kylen över natten. På morgonen fick jag späda såsen med lite vatten innan jag hällde den över köttet i slowcookern. Jag har inte varit så flitig med användandet av min slowcooker, men när jag väl använder den så är jag alltid nöjd. Jag behöver dock tips på annat än Pulled pork. Kanske en hel kyckling? Det vet jag att jag har en, någonstans på botten i min jumbofrys. 



Det blev bra med hetta i bbq-såsen och därmed också på köttet.






//Malin




2 kommentarer:

  1. Well, hello? Försvann min andra kommentar?! Morr! Eller hellu, är du där lilla kommentaren? Någon?

    SvaraRadera
  2. Oj vad gott det lät och såg ut!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.