tisdag 7 april 2015

PÅSKENS DESSERTBORD



Råkade bli tre olika desserter på påskafton. Var inte tanken från början, men eftersom barnen med säkerhet inte skulle uppskatta nyttig dadeltårta så fick det även bli chokladmousse. Tack vare moussen blev det äggvitor över, som i sig resulterade i en Pavlova. Hux flux så vart det tre desserter och alla blev nöjda och mätta till långt in på natten. 




Den första desserten jag planerade var en nyttig tårta med dadelbotten. Receptet kommer från Call me cupcake, Linda Lomelinos fina blogg. Det är den andra Vegan No bake cake jag bakat från Lindas sida. Den första bakade jag till tjejfesten jag hade för två veckor sedan. Den var en chokladvariant och den här är med blåbär och citron. Valde att använda samma recept på bottnen som i chokladtårtan, medan Linda gör en annan botten. 

Lindas tårta blev tusen gånger snyggare, men hon är ju också proffs! Jag använde färska blåbär i fyllningen, därav den lite bleka blåa färgen. Rekommenderar alltså att använda tinade frysta blåbär.

Vegan no bake blueberry lemon cheesecake
Botten
100 g dadlar
85 g mandlar
25 g kokosflingor
1 msk kakao
1 nypa salt

1 msk starkt kaffe

Fyllning
3 1/2 dl cashewnötter
4 msk citronjuice
skal från en citron
6 msk smält kokosolja
1 3/4 dl kokosmjölk
4-6 msk lönnsirap
50 g tinade frysta blåbär

Topping
Färska blåbär
Kokosflakes

Instruktioner
Blötlägg dadlarna i varmt vatten i 15 minuter. Häll av och kärna ur. Lägg mandlar i mixer och kör tills finhackat. Tillsätt dadlar, kokosflingor, kakao och salt och kör tills allt blir en massa. Tillsätt kaffe och kör samman allt. Lägg plastfolie i springform med löstagbar botten. Tryck ut degen och strö över kokosflingor. Ställ i frysen medan du gör fyllningen. 

Lägg alla ingredienser till fyllningen i en mixer. Här är det viktigt att inte ingredienserna är för kalla, då fettet från kokosmjölken och kokosoljan inte smälter ordentligt. Min blev tyvärr lite grynig. Kanske att det blir bättre att värma allt i kastrull innan den läggs i mixern.

Mixa allt tills det blir så slätt som möjligt. Häll i formen och ställ in i frysen i minst 4 timmar. 
Ta bort kakan från formen och låt tina i 15-20 minuter innan servering. 

Garnera med färska blåbär och kokosflakes


Chokladmousse är en favorit och dessutom så lätt att göra. Går att variera med smaksättningar efter tycke och smak. Jag gjorde en vuxenmousse och en barnmousse. De vuxna fick med kaffesmak och sprit och barnen vanlig med choklad och vanilj.

Chokladmousse 4 pers
100 gram Marabou 70% kaffechoklad
2 äggulor
3 cl Kahlua
3 dl vispgrädde
Instruktioner

Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden, dock inte för hårt. Vispa ner Kahlua och blanda i äggulorna. Blanda sedan ner 1/2 dl av gräddblandningen i chokladen och sedan ytterligare lite till. Blanda därefter ihop allt försiktigt. Häll upp i glas och låt stå minst 4 timmar i kylskåp. 

Vispad grädde och en marsipankyckling så var dessert nummer två klar. 



Sista efterrätten på buffén var en riktigt smarrig Pavlova. Det är ju så galet gott med maräng med kolasås, grädde och färska bär. Skulle jag nog kunna tänka mig att äta varje dag, det om jag inte riskerade varken tänder eller muffinmage. 

Den ljuvliga kolasåsen kommer från Börslycke gård och är något jag snart kommer att sälja i min butik Annies Stuga. Kolasås helt utan tillsatser som smakar så gott att den med lätthet kan ätas med sked direkt ur burken, inte heller det särskilt bra i längden... 

Pavlova
3 st  äggvitor
3 dl  strösocker
1 tsk  citronsaft
2 tsk  maizena

Vispa äggvitorna riktigt hårt. Tillsätt sockret och citronsaften och vispa tills marängen bilder glansiga toppar. Blanda i maizena. 
Bred ut marängen i cirkel på bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 150 grader i 15 minuter, sänk sedan värmen till 100 grader och grädda i ytterligare 30 grader. Kolla sedan om den är klar, den ska vara hård utanpå och krämig inuti. Är den inte klar så låt den stå en stund till. 

Låt marängen svalna och bred sedan över vispad grädde, ringla över kolasås och strö över färska hallon och blåbär. Mmmmmmmmm!!!


Tur ändå att det bara är påsk en gång per år. Blir ju lite mer mat, dryck och gotte än vad jag behöver. 



I morgon ska jag och familjen på en dagsutflykt. Blir med säkerhet Höganäs Saluhall, men mer än det är inte bestämt. Vi får se vad som händer, ska bli så mysigt!


//Malin





2 kommentarer:

  1. Åh, så mycket gott! Härligt med tre desserter så alla fick det de ville ha ;)

    SvaraRadera
  2. Dessertbord KAN vara det finaste ordet jag vet.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.