tisdag 13 januari 2015

VILDSVINSBIFFAR MED RATATOUILLE


Ratatouille är en för mig lite bortglömd maträtt. Är ju faktiskt väldigt gott och ett väldigt bra tillbehör till både biffar, kött och kyckling. Jag tycker att man kan blanda ner lite allt möjligt i den och passar bra när man kylskåpsrensar. 

Kylskåpsrensning är något jag för övrigt uppmanar er alla att göra så här i januari, som av någon konstigt anledning är ovanligt lång...

Vildsvinsfärs kanske inte alla hittar när de rensar, men jag gjorde även en frysrensning och där ligger fortfarande massa trevligt kött. Ingen brådska med att få slut på det, men lite kan jag plocka av i alla fall.

Vildsvinsbiffar
1 kg färs
1 gul lök
3 tsk fransk senap
2 msk hackad färsk persilja
1 vitlöksklyfta
1 dl grädde
1 1/2 dl parmesanost
1 ägg
1 - 1 1/2 msk flingsalt
1/2 tsk vitpeppar
2 tsk pressad citron

Finhacka lök och blanda med alla övriga ingredienser. Forma till biffar och bryn i smör. Lägg biffarna i ugnsform och ställ in dem i ugnen på 200 grader för att bli klara. Hur länge beror på hur länge de steks i stekpannan. Mina fick stå inne i ca. 25 minuter för en innertemperatur på 72 grader. 

Ratatouille
1 röd paprika
1 squash
1 gul lök
3 tomater
1/2 msk balsamvinäger
1 vitlöksklyfta
2 dl passerade tomater
flingsalt, svartpeppar och chili explosion

Dela grönsakerna i stora bitar och fräs i olivolja. Häll på vinäger och passerade tomater och låt småputtra i 20-25 minuter. Smaka av med salt och peppar. 






På torsdag drar jag till storstaden för härliga vårinköp på Formex och andra trevligheter. Har bokat in två restaurangbesök, nämligen Jamie´s Italian och Griffins´ Steakhouse. Ser så fram emot helgen i storstaden. En av årens höjdpunkter!





//Malin






1 kommentar:

  1. Låter otroligt gott! Vad längesedan jag lagade Ratatouille! Blev sugen nu! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.