lördag 31 januari 2015

UGNSBAKAD HEL KYCKLING MED SÖTPOTATIS



Jag har, genom Sveriges Mästerkock, lärt mig att YouTube är det som gäller. Flera av de yngre kockarna berättade att de lärt sig laga mat genom att titta på klipp där. För mig var det något helt nytt, jag som ägnat min tid åt bloggar och mattidningar. Hm, men jag är inte den som är den, så nu cruisar jag runt på olika matkanaler och känner att en helt ny värld öppnas sig för mig. Frågan är nu hur ska jag hinna med allt? Jobb, blogg, Annies Stuga och "Youtubeande". 

Min första prenumeration på YouTube blev i alla fall Lisa Lemkes "Lisa på landet". Man får där följa med Lisa till hennes härliga Prästgård i Skrea Backe i Falkenberg. Där har hon även sin underbara helgpizzeria Prostens. Ett ställe jag besökt flera gånger och som jag absolut ska besöka igen. Vi var bland annat där på den bloggträff jag anordnade i Falkenberg förra våren. Här kan ni läsa om det besöket, och här om ett tidigare besök. 

I ett av Lisas program gjorde hon helstekt kyckling i ugn och detta blev jag så sugen på. Jag valde lite andra smaker och grönsaker, men inspirationen kom därifrån. Så tack för det Lisa!



Ugnsbakad hel kyckling
1 färsk kyckling
50 g smör
2 vitlöksklyftor
1 tsk körvel
2 sötpotatisar
2 gula lökar
1 påse brysselkål
2 vitlöksklyftor
Citronolja från Gunnarshög
Vitlöksolja från Gunnarshög
1/2 citron
flingsalt & nymalen svartpeppar

Skölj kycklingen väl och skär efter det bort bröstbenet. Detta gör att man kan lägga kycklingen platt i en form och den får en jämnare tillagning.

Blanda samman smör, vitlök och körvel till ett vitlökssmör. Bred ut 1/3 av smöret på kycklingen, salta och peppra. 

Dela sötpotatis och lök i bitar och lägg ut runt kycklingen. Ansa brysselkålen och lägg även dessa i formen. Skiva 2 vitlöksklyftor tunt och strö över grönsakerna. Ringla smaksatt rapsolja över grönsaker och kyckling, salta och peppra. Klicka även ut vitlökssmör över grönsakerna. Pressa till sist över citronsaft över kyckling och grönsaker.

Ställ in i ugnen på 225 grader och låt stå i cirka 45 minuter. Blanda runt grönsakerna då och då och klicka även på lite mer vitlökssmör på kycklingen. Testa gärna med en köttermometer. Kycklingen behöver komma upp i 80-82 grader inne vid benen. 

Det sista satte jag över till grill för att få lite extra färg på kyckling och grönsaker. 


Kyckling blev så saftig och god och även sötpotatisen, som jag snöat in på nu. Älskar verkligen den söta smaken. Brysselkål är också en favorit. Men som sagt, ni kan välja de grönsaker och rotfrukter ni tycker om. 


Ha en skön lördagskväll!

//Malin





8 kommentarer:

  1. HEERREGUD så gott det ser ut!

    SvaraRadera
  2. Älskar kyckling. Tröttnar aldrig. Det här ser Mmmmm ut!! Tips; tävla hos mina vänner Anna: http://haga26.se/ och Carola: http://roomofkarma.se/ :)

    SvaraRadera
  3. Mmm så gott! Och med citronolja blir det ju riktig matporr ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre med matporr än fredagsporr eller? ;-)

      Radera
  4. Har du tips på fler youtubekanaler på mattemat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag följer även Donal Skehan, en begåvad ung man, samt Jamie Oliver. Sen gillar jag Fredriks fika också. Googla runt så hittar du fler!

      Radera
  5. Ser helt lovely ut! sötpotatis är en ny favvo hos oss!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.