onsdag 1 oktober 2014

SENAP- OCH DILLSÅSBAKAD LAX




I måndags i förra veckan åkte jag inom Korshags på väg hem från jobbet. Var sugen på fisk och det finns det massor av just där. Jag gjorde veckans, kanske månadens klipp, dessutom. Och alla gillar vi väl klipp!

Köpte två bitar inkokt lax med Lime/Jäger, en helt bit kallrökt lax och en burk romsås för endast 75 kronor. Hur bra är inte detta? Laxbitarna hade kort datum och kostade därför endast 10 kronor styck. Den hela biten lax gav jag 29 kr för, 45 kr kilot är rätt ok. 

Den inkokta laxen åt vi samma dag jag köpte den och den kallrökta laxen senare samma vecka.



Jag har aldrig tillagat hel bit kallrökt lax tidigare, men fick för mig att testa detta. Tänkte att man i en pastasås med kallrökt lax faktiskt tillagar den, så varför inte. Smaken blev lite av varmrökt och blev hur gott om helst. En lättlagad fiskrätt som görs på ett kick. Man kan lika väl använda färsk lax som kallrökt lax. Använder du kallrökt lax, så var lite försiktig med saltet.

Senap- & dillsåsbakad lax
500 g kallrökt lax i hel bit
2 1/2 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 msk senap
3-5 msk färsk dill
1/3 tsk örtsalt (Kosters Trädgårdars örtsalt)
Blandade småtomater, gärna i olika färger och storlekar
citron

Lägg laxen i en ugnsform. Dela tomaterna i halvor och sprid ut runt om laxen. Koka upp grädde, créme fraiche, senap och finhackad dill och häll över laxen. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 20 minuter. Använder du färsk lax, kanske du får utöka tiden lite. 
Strö över mer dill vid servering och gärna några citronklyftor. 





Lite sparris och pressad potatis smakar perfekt att servera till detta. Eller kanske kokta Anya-potatis med skalet kvar på. Mmm, nu blev jag ju hungrig, igen...




//Malin



1 kommentar:

  1. Trevligt att se lite fisk dyka upp. Alltid lika gott med fiskrätter. Du känner ju mig :-) Gratängen ska jag testa vid tillfälle för den låter verkligen som något för oss.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.