onsdag 29 oktober 2014

ÄPPELMUSTSÅS SOM PASSAR UTMÄRKT TILL BÅDE KYCKLING OCH KALKON


I dag är jag ledig, helt ledig. Ingen skola och ingen butik, en blank dag, helt blank dag. Eller blank och blank, har en del annat att fixa med. Saker som läggs på hög de andra dagarna när jag inte har en blank dag.. Ja, ni fattar. En sak i högen var att skriva ett inlägg. Blir inte av riktigt så ofta som jag vill, så sorry.

Såser är svårt att få till riktigt bra. Så i en såsduell hade jag legat pyrt till så att säga. Men den här såsen gjord på äppelmust kanske hade kunnat hjälpa mig en smula. Såsen åt vi tillsammans med stekt kycklingfilé, ugnrostad sötpotatis och stekt brysselkål. En höstig måltid, där kycklingen lätt hade kunnat bytas ut mot kalkon.

Äppelmustsås
3 dl äppelmust (Kiviks)
1/2 gul lök
4 dl kycklingfond (1 msk konc.fond + 4 dl vatten)
1 tsk kinesisk soja
2-3 dl grädde
1 msk smör
salt & peppar

Finhacka löken och fräs i smör i kastrull. Häll på musten och låt koka ner lugnt och försiktigt tills ca. hälften återstår. Häll i fonden och låt reducera ytterligare lite. Häll i grädde och soja och puttra på några minuter till. Vispa i smöret och smaka av med salt och svartpeppar.



Ha en härligt blåsig höstonsdag!
//Malin








1 kommentar:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.