tisdag 24 juni 2014

SEMESTER, VILKET UNDERBART VACKERT ORD!

Jag går fortfarande i ett semesterrus här hemma, och hoppas att det fortsätter hela sommaren. Har ju precis kommit hem från en helt underbar semestervecka på ett soligt Rhodos. Nedräkningen inför resan började direkt vid bokningen och flera gånger i veckan skickades påminnelser till min vän Jenny om hur många dagar vi hade kvar.

Det var för oss första gången vi åkte tillsammans med en annan familj, men inte den sista. Familjen Billing-Torstensson var vårt eminenta ressällskap. Vi har redan börjat planera vår nästa resa, så man kan lätt säga att vi trivdes tillsammans.

Resan började på Landvetter med en lyxig frukost. Vad sägs om bubbel och croissant? Där en miniflaska Rotari kostar som en stor på systemet. Men men, är det semester så är det!

Därefter lite snacks på flygplanet, så klart.

Vi fick verkligen ut mycket av resan, vi kom nämligen fram till hotellet redan kl 13 på tidig eftermiddag och reste inte hem förrän kl 23 den åttonde dagen. Vi kunde därför ligga vid poolen hela hemresedagen.

Hotellet vi bodde på heter Sunshine Vacation Club och ligger på Rhodos västkust. Det vindade på ordentligt vissa dagar, men för mig som bor i Glommen kändes det hemtrevligt och det svalkade bra i värmen.

Hotellets läge är perfekt med stranden kloss i kloss med poolområdet. Det blev blandat poolbad med havsbad hela veckan, men barnen föredrog poolen för det mesta.

Ingen dålig utsikt inte!

Det blev en hel del poolhäng och en del drinkar också under veckan. Sista dagen började vi experimentera med drinklistan, vilket resulterade i en ny drink. Fyfan-drink fick den heta, det enda ordet som den grekiska bartendern kunde. Den bestod av kakaolikör, Malibu(typ)och mjölk, gott och sött.

Hotellet var ett All inclusive, och det var vårt första besök på ett sådant hotell. Våra medresenärer hade mer att jämföra med och ansåg att det fattades en hel del. Maten i den stora restaurangen hade mått bra av lite mer variation och tillgång till färsk frukt hela dagen hade varit önskvärt.

Lunch kunde man äta på två ställen och där vi åt var jag nöjd med utbudet.

Det blev en del grekiska sallader under veckan. Men jag ska inte ljuga, det blev en hel del pommes också...

Ludvig åt pommes till lunch och middag hela veckan. Lite pasta blev det också, men annars ingen variation. Hade bestämt att inte tjata om maten, så så fick det bli. Han åt faktiskt riktigt bra överlag, så jag är nöjd. Hans frukost bestod varje dag av Nutella på toast och chokladflingor. Japp, men inget tjat så så fick det bli...

För mig blev det många ägg varje dag, stekt ägg, kokt ägg och äggröra. Lite grekisk yoghurt hör ju dessutom till. Utsikten var det inget fel på den heller.

För det mesta låg vi platt fall vid poolen, men en kväll drog vi i alla fall in till Rhodos stad för lite sightseeing. Gamla stan i Rhodos blev det vilket inte var som jag trodde. Trodde nog det skulle vara mer som på första bilden, men det var mer som en stort shoppingområde. Jag gillar shopping, så jag var ganska nöjd ändå.

Lars valde fel öl helt enkelt.

På hotellet fanns 2 fotografer som dels tog kort under dagarna och som man dessutom kunde boka in för en fotosession. Detta gjorde vi, och det blev en hel del fina kort. Kortet här ovanför är inte ett av dessa kort, men fint ändå.

Här följer tre av de 80 kort vi tog.

Jätteroligt med fina bilder på hela familjen, inte ofta det händer ska jag säga. Vi kommer att göra många förstoringar och pryda våra väggar med.

Så, nu har ni fått ta del av vår vecka på Rhodos. Resor ger mersmak och hade vi bara haft mer tid och pengar så hade jag nog varit på resande fot typ hela tiden. Men då hade jag överlåtit packande och uppackande på någon annan, för det är absolut tråkigaste som finns.

//Malin

1. Vilket ställe, och vilken semester! Har aldrig varit på Rhodos men blir riktigt sugen. Tycker också att det är helt ok om det vindar på - svalkar skönt. All inclusive är inte riktigt min grej då jag älskar den biten när man går ut och äter på kvällen och provar olika restauranger. Men jag kan förstå att det är ett bra koncept speciellt för barnfamiljer.

Ha en fortsatt skön semester på hemmaplan!

Kram!

2. Gud vad härligt! Vilka fina bilder. Inte många familjefoton hos oss heller. Vi har resa bokad i september men vill inte börja längta ännu...

3. Så härligt ni haft det! Och extra kul med fotona, älskar sista bilden! Kram

4. Härlig start på en härlig semesterresa, det får oss att längta och räkna ner:) Bilderna på er som fotografen tog är ju jättefina, kul att ha på väggarna och i albumen sen. Det blir ju inte så ofta som alla hamnar på samma bild i vanliga fall.
    All inclusive har vi provat någon gång och det är ganska skönt när man vill koppla av totalt, man behöver ju inte tänka eller göra något alls:)

Välkomna hem,
    kramar

5. Vilka fina bilder! Kul att ha fina kort på hela familjen. Och semestern... Åh, nu kom avundsjukan lite ;) Jag har så många veckor kvar till semestern, suck... :)

6. Åå fina Rhodos! Längtar du tillbaka för mycket kan du kika in på blogg där jag har skrivit en hel del om familjens favoritö. Och via Instagram och Facebook tar jag med mig mina läsare också i sommar till Grekland - Rhodos och Lesbos.

Soliga hälsningar,
    Rosita, resglad 3-barnsmamma

7. Allt verkar ju ha varit toppen! Det är fördelen med att åka iväg allihop att man kan bara vara tillsammans utan en massa måste och hushållsarbete som stör.
    Underbara bilder på familjen! Kramar.

8. Härliga bilder! Rhodos är så himla mysigt! kram sandra

Vad kul att du vill lämna en hälsning!