söndag 8 juni 2014

AUBERGINEGRATÄNG MED TOMATSÅS




I dag körde vi på Meatless Sunday här hemma. Inte ofta det inträffar men bättre någon gång än aldrig. De blev riktigt gott! Ost i mängder kan inte bli annat än succé. Lars kändes lite skeptisk, men han drog snabbt i sig portionen och verkade glad över att det blev över till en lunchlåda också. Så vi kommer alltså köra Meatless Monday också. 

Auberginegratäng
2 aubergine
1/2 purjolök
2 burkar körsbärstomater (Saltå kvarn)
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré (Mutti)
1 msk balsamvinäger
1 tsk flytande honung
1 dl färsk basilika
cayennepeppar
chilipeppar
250 g riven mozzarella
200 g riven parmesanost
Salt & svartpeppar

Skiva auberginen och strö salt på varje skiva. Lägg på en tallrik och varva med hushållspapper mellan skivorna. Låt ligga i ca. 1-2 timmar. Saltet drar ur vätskan, vilket gör auberginen hårdare. 

Häll tomaterna i en kastrull och tillsätt pressad vitlök, tomatpuré, välsköljd finskuren purjolök, vinäger och honung. Låt småputtra ca. 10-15 minuter. Klipp i  färsk basilika och smaka av med salt, peppar och heta kryddor. 





Lägg lite tomatsås i botten på en ugnsfast form därefter auberginskivor och ovanpå det riven ost. Varva nu detta tills allt är slut. Avsluta med rikligt med riven ost. 

Baka i ugnen på 200 grader i ca. 45 minuter. Täck med aluminiumfolie om gratängen får för mycket färg. 









1 vecka kvar till sommarlov...





//Malin




7 kommentarer:

  1. Ser och låter väldigt gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Det är alltid kul när man kan slå hål på skeptiska icke vegetarianer :-) Ibland brukar jag inte ens tala om att det är "köttfritt" förrän efteråt. Min sambo ( som roligt nog också heter Lars) har någon fördom om att man inte blir mätt på vegetarisk kost.

    SvaraRadera
  3. Ja! Auberginegratäng! Det var längesen. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  4. Det här är nog bland det godaste som finns i gratängväg - tack för påminnelsen! När jag gör vegetariskt blir det ofta en del ost i maten, som ersättning för protein. Jag älskar ost så då vägrar jag lyssna på de som säger att miljövinsten med att rata köttet äts upp till stor del av att man ersätter det med ost (som ju också kommer från djur). Bönor och baljväxter prisas som bättre ersättning för protein men eftersom jag inte tycker om det lika mycket som ost (eller snarare inte alls) så är det svårt...

    Hoppas du har en härlig försommar!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Aubergine är en grönsak som har tagit tid att tycka om för mig. Jag gillar den i gratäng, gärna moussaka, men inte grillad som den är. Det är något med konsistensen som inte funkar för mig. Och vad kan inte smält ost piffa upp, även om det är ost som luktar fis, hihi?!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag brukar göra en auberginegratäng med färs i och då använder jag ibland veg-färs. Maken gillar den gratängen, men är annars inte så glad i aubergine. Detta ska jag testa till mig själv någon dag. Kanske Berra får smak om han är snäll.
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Anki är som Erika, det där med aubergine är lite si och så... men Håkan äter det väldigt gärna. Fast med en drös ost med goda smaker skulle nog frun också kunna tänka sej att tugga ner en och annan bit gratäng:)

    Kramar till dej

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.