söndag 9 mars 2014

CHOKLAD- & BANANCUPCAKES MED VIT CHOKLADTOPPING


I sommar jag jag planer på ett sommarcafé utanför min butik Annies Stuga i Glommen. Inte hela sommaren, men under vissa förutbestämda dagar i juli. I somras var det nämligen många kunder som efterfrågade just detta. Ser fram emot mitt lilla café, även om det kommer att krävas lite extra arbete. Det blir inget jätteutbud och tar det slut så är det slut. Jag kommer i första hand driva min butik. Caféet blir en bonus helt enkelt!

Som det är nu så bjuder jag i stället på fika varje lördag i butiken och så har det varit från start faktiskt. Uppskattas så klart av de kunder som smakar. Konstigt hade det väl varit annars. Butikens fika blir till inlägg på bloggen, därav alla kakor under etiketten fika. 

De här små gulliga cupcakesen bjöd jag på i går. De är bakade i små ketchupmuggar. Fråga mig helst inte hur jag fick tag på dem... 

Banan- & chokladcupcakes
2 ägg
125 g smör (rumsvarmt)
1 dl mörkt muscovadosocker
1 1/2 dl strösocker
3 dl mjöl
1 dl créme fraiche
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 bananer
1 1/2 dl chokladknappar

Topping
100 g philadelphiaost
100 g vit chokladkräm (eller 100 g smält vit choklad)
100 g florsocker

Vispa smör och socker pösigt. Det mörka muscovadosockret måste siktas ner i smeten, bildar lätt klumpar. 

Tillsätt äggen ett i taget under vispning. Rör ner crème fraiche och mosade bananer. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med chokladknapparna. Spritsa ut smeten i formarna. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 12-15min. Provbaka gärna en först, om du använder miniformar. Annars känn efter med sticka. Bakar du i stora formar behöver de kanske vara inne lite längre.  


Toppingen kan vara svårt att följa receptet på, då den vita chokladkrämen är från Holland. Man kan dock använda sig av smält avsvalnad vit choklad, och det blir minst lika bra! 

Vispa samman färskost och chokladkräm. Vispa tills alla klumpar försvunnit. Sikta därefter i florsockret och fortsätt vispa. Ställ kallt en stund innan krämen breds på de avsvalnade cupcaksen. Pynta med valfritt strössel.  




Fick några över så i morgon blir det fika till mina kollegor. Brukar uppskattas där också. 


I dag har jag solat näsan i vårsolen.  Underbart är ordet!


//Malin






3 kommentarer:

  1. Kanske behöver du en gästbagare nån dag? Jag hjälper gärna till! Jätteroligt med café och vilka söta små kakor. Min ena dotter tipsade mig om att man kan använda sig av sådana muggar till cupcakes, så jag har också ett gäng hemma. Förmodligen från samma ställe. Fniss! Puss och kram!

    SvaraRadera
  2. Bra idé med ett sommarcafé, kan tänka mig att det kommer bli jättepopulärt!

    SvaraRadera
  3. Söta! Och vad roligt med sommarcafé! :D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.