tisdag 4 februari 2014

KRÄMIG RÖD KYCKLINGCURRY MED TRIPPEL KÅL



Kål i olika former är något jag äter mycket nu för tiden. Tänk så nyttigt det är och så gott. I den här rätten fick jag med så många som tre olika kålsorter. Broccoli, blomkål och brysselkål. Massa c-vitamin, kalcium och järn. Jag kommer inte heller att bli sjuk, eftersom kål är bra för immunförsvaret. Kroppen mår bra och magen mår bra. Sedan tillhör ju i och för sig magen kroppen, så man kan sammanfatta det med att jag mår bra!

Brysselkål i en röd kycklingcurry kanske inte är det vanligaste, men det blev riktigt gott. Blomkål och broccoli är mer vanligt att hitta i currys av olika slag.


Röd kycklingcurry med trippel kål
1 kg kycklingfilé
1/2 broccoli
1/2 blomkål
1/2 gul paprika
10 st brysselkål
3-5 tsk röd curry
2-3 tsk sambal oelek
1 tsk soja
5 tsk fisksås
2 burkar kokosmjölk
svartpeppar

Dela broccolin och blomkålen i mindre buketter. Skär paprikan i bitar och halvera brysselkålen. Wooka grönsakerna i rapsolja i wok eller stekpanna. När de börjat mjukna hälls de över i skål och ställs åt sidan.
Bryn kycklingen i rapsolja, salta och peppra lätt. Lättare att bryna lite kyckling i taget. 
Rör i currypasta, sambal oelek och tillsätt därefter grönsakerna. Blanda runt allt och tillsätt sedan fisksås och sojasås. Häll efter det över kokosmjölken. Låt allt småputtra i ca. 10 minuter.

Servera med ris, nudlar eller bara med en sallad. Jag valde Kelpnudlar, tillverkade av tång. Japp, så är det!






Ser så fram emot min lunchlåda i dag!




//Malin


3 kommentarer:

  1. Hur mycket kokosmjölk ska det vara? Hittar inte i receptet.
    Tack för en spännande rätt som jag ska testa ikväll!

    SvaraRadera
  2. Lät så gott, så jag måste testa. Men, den lokala affären hade inte röd curry, så jag hade tacosås istället och endast en burk cocosmjölk. Hade även i lite ingefära. Det blev kanon gott!!! Men, nästa gång får det bli med rödcurry. Även barnen tyckte att det var kanon. Ha en go kväll, Malin.

    SvaraRadera
  3. Kan aldrig bli för mycket kål! I lööööv kål! Ser ruggigt gott ut.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.