lördag 4 januari 2014

DULCE DE LECHE-KAKOR MED FLINGSALT



Kakan jag bakar till butiken varje lördag är jag väldigt sen med att bestämma. Jag planerar sällan baket, utan det blir en kaka där jag har alla ingredienser hemma. Som tur är så har jag oftast det mesta hemma, sådan sockergris är jag. Jag bakar oftast kakor som är lätta att baka, som alla klarar av att göra. Vill gärna att det ska vara smidigt också och inte ta allt för lång tid. Vill inte heller ha bakat, eller i alla fall bjudit på kakan i butiken tidigare. 

Har i nuläget 209 stycken bakverk under etiketten fika, tror inte alla är olika där dock. Men det har blivit en del bak under bloggens liv. Det ska vara gott att leva!

Fyllningen i kakorna är Karamelliserad mjölk. Numera behöver man inte göra sin egna Dulce de leche, man slipper med andra ord koka kondenserad mjölk i timmavis innan den tar formen av härlig kola. Nu finns den att köpa färdig. Antingen köper man den jag har, Karamelliserad mjölk eller köper man just Dulce de leche på burk. Välj själv, eller välj den som just er butik säljer. Säljer butiken inte färdig sås, så blir det till att koka burk...





Dulce de leche-kakor med flingsalt, ca 20 st
55 g smör
150 g ( 3 dl) ljust muscovadosocker
25 g (4 msk)kakao
50 g hackad mörk choklad
1 stort ägg
1/4 tsk salt
1/4 tsk bikarbonat
130 g (3 dl) mjöl
3/4 dl Dulce de leche - Karamelliserad mjölk
Flingsalt

Sätt ugnen på 175 grader och klä en plåt med bakplåtspapper.
Smält smör, socker, kakao och choklad i en kastrull. Dra bort från värmen och rör i ägg och salt. Blanda mjöl och bikarbonat i en skål, och blanda sedan ner det i kastrullen. Blanda ordentligt och ställ sedan in i kylskåp i ca. 30 minuter.

Rulla små bollar av degen, tryck därefter ett hål i mitten av varje kaka. Fyll hålet med lite karamelliserad mjölk/Dulce de leche, och täck därefter över med en bit utplattad deg. Nyp ihop kanterna ordentligt med själva kakan för att förhindra att fyllningen rinner ut. Strö lite havssalt över kakorna och grädda 8-10 minuter.

Receptet har jag hittat hos både Made by Mary och Linda Lomelino. Två fina bönor som jag haft det stora nöjet att lära känna. 






Dagens bjudkaka i min butik Annies Stuga i Glommen utanför Falkenberg.



Ha nu en underbar lördag och glöm inte att livet är för kort för att inte unna sig en lång fika! 



//Malin





6 kommentarer:

  1. Känner ett starkt ha begär efter dessa kakor!!!

    SvaraRadera
  2. ni har ju ett underbart fik i falkenberg där det står att "livet är för kort för att inte unna sig en lång fika" det efterlevs i vår familj... de kakorna ser smarriga ut...

    SvaraRadera
  3. Tycker verkligen att det är supertrevligt att du bjuder på bakverk i butiken - som kund måste det kännas väldigt generöst, för att inte tala om gott :-)

    Om man nu hade föresatsen att hålla sig borta från godsaker ett tag för att försöka komma lite mer i form igen så blev det genast svårare... När jag såg dessa på IG började det bokstavligt talat vattnas i munnen. Fy på dig, fresterska!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.