lördag 21 december 2013

MJUK PEPPARKAKA MED SAFFRANSSMÖRKRÄM

Nu är det ganska mycket som pågår i mitt liv, så jag får be om ursäkt för att jag inte uppdaterar bloggen lika ofta som jag normalt gör. Så är det bara och inget jag går och mår dåligt över heller för den delen. 




I min lilla butik är det verkligen högsäsong nu. Undra hur många julklappar jag slagit in i år egentligen? Min favorit är saker i lådor, perfekt form vilket ger fina paket. Värre är det med runda paket... Nästan så jag skäms över de paketen då och då. Ingen har klagat högt i alla fall. Pappret och snöret väger upp den illa tilltygade formen hoppas jag.


Bjudfikan i butiken i dag blev en dubbel mjuk pepparkaka med saffranssmörkräm. Skar kakan i små mumsbitar, precis lagom att stoppa i munnen direkt. 




Dubbel mjuk pepparkaka med saffranssmörkräm
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 msk pepparkakskryddor

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda samman mjöl, bakpulver och pepparkakskryddor och vänd ner med äggen. 
Häll ut smeten i bakpappersklädd form och grädda i ugnen på 250 grader i ca. 5 minuter.
Vänd upp kakan på sockrat bakplåtspapper och låt svalna.

Saffranssmörkräm
125 g rumsvarmt smör
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 påse saffran
1 äggula

Vispa smöret mjukt tillsammans med florsocker. Tillsätt vaniljsocker, äggula och saffran. Vispa krämen slät och fluffig. 

Dela rulltårtan i två och bred krämen på halva kakan. Lägg på andra halvan och skär upp i önskad storlek. Kan även rullas som en vanlig rulltårta. 




I kväll blir det skinkmacka, då jag ugnsbakat min julskinka från Gårdsbutik Thuresson i eftermiddag. Lunch har inte hunnits med, så jag ser så fram emot min skinkmacka med senap i kväll. 

Senare blir det nog filmmys med familjen och gotte! Åh, denna härliga efterlängtade ledighet. 




//Malin





2 kommentarer:

  1. Inget att be om ursäkt för, så ser det ut i livet bara! Bra att du inte har dåligt samvete för det i alla fall:) Härligt att du har fullt upp i stugan, vilken glädje det måste vara att det går så bra - heja dej!

    Och den där kakan, som vi skrev på IG så är det inte alls snällt att frestas så där...

    Ha nu en riktigt fin kväll och en riktigt fin och GOD JUL till dej!
    Kramar, Mårtenssons

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.