tisdag 21 maj 2013

FYLLD LÖVBIFF ACKOMPANJERAD AV SPARRIS MED CITRON


Snabbt, smidigt och framför allt smarrigt var dagens middag. Efter att tillbringat hela dagen på sjukhuset i Göteborg med Ludvig, vilket för övrigt gick jättebra, så kände jag inte för att stå framför spisen någon längre stund. Åkte på vägen hem inom Varberg och handlade det vi panikbehövde. Vilket oftast är mjölk, frukt och yoggi. Det blev då också lite lövbiff och sparris. Ingen svensk ännu tyvärr. 

Men på vägen hem körde vi förbi en liten gårdsbutik som sålde svensk sparris, hade dock ingen speciell lust att kliva ut i regnet just då. Får helt enkelt återkomma. 

Lövbiff är bra tycker jag. Går att variera så mycket. Oftast fyller vi den, men fyllningarna varierar. 

Fylld lövbiff
600 g lövbiff
1/2 dl dijonsenap
1 paket bacon
3 vårlökar
flingsalt & nymald svartpeppar

Banka ut lövbiffen lite. Dela baconet i småbitar, knaperstek och lägg på en bit hushållspapper för att rinna av. Hacka löken och fräs den mjuk i smör. 
Bred senap på lövbiffen, lägg på baconhack och lök. Vik dubbelt, salt och peppra lätt. Stek i het panna, ca. 1- 1 1/2 minut på varje sida.

Jag serverade tillsammans med sparris som jag snabbt grillat i grillpanna. Därefter saltade jag och pressade över citronsaft. Mer behövs inte. Var bara noga med att aldrig steka eller koka sparrisen för mycket. Den är godast med tuggmotstånd kvar. 


//Malin




4 kommentarer:

  1. Färsk sparris är så gott! Precis som du säger bara med lite citron över eller så gillar jag att ha riven parmesan på. Sparris passar som tillbehör till nästan allt.

    SvaraRadera
  2. Fylld lövbiff är jättegott! Och om bacon och sparris är med på tallriken också så är jag mer än nöjd. Skönt att det gick bra på sjukhuset!

    Ha en fin onsdagskväll!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Lövbiff är en favorit i det här huset, på längden, tvären och bredden!

    Tack för receptet!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Vad längesen jag lagade lövbiff! Tack för påminnelsen! Låter såååå smaskens! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.